Nové zprávy o feferonkách: Jsou o miliony let starší a pocházejí odjinud

Objev fosilní chilli papričky převrátil naruby dosavadní domněnky o původu rostliny. Zřejmě se totiž nevyvinula v Jižní Americe, nýbrž v Severní – a navíc daleko dřív, než se předpokládalo

01.08.2023 - Barbora Jelínková

Bez rajčat, brambor, lilku či paprik si dnes nedokážeme svůj jídelníček představit. Všichni uvedení zástupci z čeledi lilkovitých přitom pocházejí z jihoamerického kontinentu. Pálivé papričky pak tamní indiáni sklízeli už v 6. tisíciletí př. n. l., a jde tudíž o jednu z nejstarších zemědělských plodin.

O 35 milionů let dřív

Botanici dosud předpokládali, že se rostlina vyvinula zhruba před 15 miliony let. Teorie ovšem dostala povážlivé trhliny, když dvojice amerických postdoktorandů narazila v přírodovědném muzeu v Boulderu na fosilii, jež se uvedenému druhu nápadně podobá. Zkamenělina byla objevena již v 90. letech v geologicky významné oblasti Green River Formation v Coloradu, kde se dochovaly vrstvy sedimentu z období před 50 miliony let. Až dosud si však nikdo z badatelů nepovšiml, že fosilie náleží k druhu dosud spojovanému výhradně s jižním americkým kontinentem.

Podle autorů studie zveřejněné v časopise New Phytologist je tudíž potřeba dosavadní domněnky o původu feferonek přehodnotit: Z prvotního domova v Severní Americe – kde se vyvinuly až o 35 milionů let dřív, než se myslelo – se jejich semena dostala na jih teprve později, a to zřejmě díky ptákům