Novinka na observatoři Paranal: Ještě lepší a ostřejší obrazy galaxií a mlhovin

07.08.2017 - Redakce Tajemství vesmíru

Na chilské observatoři Paranal bylo do provozu uvedeno nové výkonné zařízení adaptivní optiky. Vědcům umožní pozorovat slabší a vzdálenější objekty

Planetární mlhovina NGC 6563 -<p>Nádherný obrázek je výsledkem symbiózy mezi MUSE a AOF a ukazuje jemné detaily ve stavbě mlhoviny, které jsme nikdy předtím neviděli.</p>
Planetární mlhovina NGC 6563 -

Yepun, jeden z hlavních dalekohledů VLT, se proměnil v plně adaptivní teleskop. Po více než dekádě plánování, stavby a testování bylo na přístroji MUSE uvedeno do provozu nové zařízení adaptivní optiky (AOF), které vědcům umožní pořizovat neuvěřitelně ostré obrazy planetárních mlhovin a galaxií. Spojení AOF a MUSE vytvořilo jeden z nejmodernějších a nejvýkonnějších systémů, které kdy byly pro pozemní astronomii postaveny.

Za závoj zemské atmosféry

AOF (Adaptive Optics Facility, zařízení adaptivní optiky) je jeden z dlouhodobých projektů na dalekohledu ESO/VLT. Adaptivní optika má za úkol kompenzovat rozmazávací efekt zemské atmosféry, díky čemuž MUSE dokáže pořídit dvakrát ostřejší obrazy než původně. MUSE teď může sledovat ještě slabší objekty ve vesmíru.

Po mnoha testech nového systému byli astronomové odměněni sérií úžasných obrázků. Pozorovali planetární mlhovinu IC 4406 v souhvězdí Vlka a NGC 6369 v souhvězdí Hadonoše. Pozorování MUSE s AOF ukázala dramatické zlepšení v ostrosti obrazu, které jsou vidět například v doposud neviděných obálek v IC 4406.

AOF, které tato pozorování umožnilo, se skládá z mnoha částí. K nim patří 4LGSF (Four Laser Guide Star Facility) a velmi tenké deformovatelné sekundární zrcadlo dalekohledu Yepun. 4LGSF září čtyřmi 22wattovými laserovými paprsky do nebe, aby donutilo zasvítit sodíkové atomy v horní atmosféře. Tyto záblesky se pak pozorují sensory v modulu adaptivní optiky GALACSI (Ground Atmospheric Layer Adaptive Corrector for Spectroscopic Imaging) a využijí pro určení atmosférických podmínek. Tisíckrát za sekundu poté spočítá systém AOF korekce, pomocí kterých se mění tvar deformovatelného sekundárního zrcadla, aby se kompenzoval rušící vliv atmosféry na obraz.

MUSE není jediným přístrojem, který těží ze systému adaptivní optiky. V blízké budoucnosti bude zprovozněn další obdobný systém GRAAL na již existujícím infračerveném zařízení HAWK-I. Následovat bude nový výkonný přístroj ERIS.

• Zdroj fotografií: European Southern Observatory