Novinky z pásu planetek: Sonda Dawn objevila na Ceres organický materiál

20.02.2017 - Stanislav Mihulka

Meziplanetární sonda Dawn pokračuje ve svém úspěšném výzkumu trpasličí planety Ceres

<p>Organické molekuly již byly nalezené v některých druzích meteoritů a také byla jejich přítomnost pozorována na několika asteroidech. Právě s meteority sdílí Ceres celou řadu vlastností.</p>

Trpasličí planeta Ceres, největší těleso hlavního pásu planetek, nás nepřestává udivovat. Je to fascinující svět, který překonal očekávání odborníků. Horkou novinkou z Ceres je objev organického materiálu na jejím povrchu.

Maria Chiara De Sanctis z Italského národního institutu pro astrofyziku (INAF) a její tým vystopovali oblast na severní polokouli Ceres poblíž kráteru Enrutet, která má rozlohu asi 1 000 kilometrů čtverečních, a je bohatá na organické sloučeniny.

Uhlovodíky na Ceres

Objevený organický materiál se skládá z metanu v pevném skupenství a dalších běžných uhlovodíků. Tyto látky přitom mohou sloužit jako stavební kameny aminokyselin, z nichž se skládají živé organismy. Jde o sloučeniny, které jsou relativně zranitelné, takže nejspíš opravdu pocházejí z Ceres a ne z komet nebo asteroidů.

TIP: Záhada skvrn na Ceres: Nový výzkum ukazuje na přítomnost prací sody

V tomto objevu sehrál klíčovou roli spektrometr VIR (Visible and infrared spectrometer), který je na palubě meziplanetární sondy NASA Dawn. Sonda je v současné době stále na oběžné dráze Ceres a zásobuje nás jedním zajímavým objevem za druhým.

IFL Science, Science