Novoroční záhada: Snímky Curiosity z Marsu ukazují zvláštní geologické útvary

12.01.2018 - Stanislav Mihulka

Robotická laboratoř Curiosity objevila zvláštní geologické útvary

Figurky na Marsu - Robotická laboratoř Curiosity objevila další zajímavost na povrchu rudé planety

Už jsme si zvykli, že americká robotická laboratoř Curiosity pečlivě zkoumá povrch Marsu a posílá nám spousty pozoruhodných snímků. Občas ale narazí na něco, co připoutá pozornost veřejnosti i odborníků po celém světě.

NASA před pár dny zveřejnila detailní snímky kamenů z rudé planety, na nichž jsou patrné zvláštní útvary, připomínající figurky z klacíků. Internet po nich okamžitě skočil a hned se na něm vyrojily neuvěřitelné spekulace. Podle jedněch by mohlo jít o marťanské fosilie, podle druhých jsou to zase pozůstatky dávné marťanské civilizace.

Co jsou „figurky“ zač?

Pravda bude nejspíše mnohem prozaičtější. I na Zemi běžně nacházíme podobné útvary, často ještě divočejších tvarů, a jejich původ s žádnými organismy ani civilizacemi nesouvisí. Definitivní odpověď by ale měly dát až přístroje, které má Curiosity k dispozici.

TIP: Nový objev Curiosity: Mars měl kdysi atmosféru plnou kyslíku

Laboratoř v této oblasti provádí intenzivní výzkum chemického složení hornin. Pomocí svého spektrometru Alpha Particle X-ray Spectrometer prozkoumala chemické složení „figurek“ i jejich okolí. Odborníci právě analyzují data ze spektrometru i dalších přístrojů Curiosity a pokud vše dobře dopadne, tak bychom se brzy mohli dozvědět, jak to s „figurkami“ vlastně je.

• Zdroj fotografií: NASA / JPL - Caltech