Nový a jednoduchý krevní test odhalí poranění mozku za pár minut

21.09.2020 - Stanislav Mihulka

Krevní test s proteinem, který je signálem poškození mozku, by mohl ušetřit značné finanční náklady na výpočetní tomografii

<p>Nahradí krevní testy snímkování hlavy na CT?</p>

Nahradí krevní testy snímkování hlavy na CT?

Když mají lékaři při úrazu hlavy sebemenší podezření na poškození mozku, tak pacienta hned pošlou na výpočetní tomografii. CT snímky prozradí, jak na tom dotyčný člověk vlastně je. V poslední době ale vyšlo najevo, že velmi spolehlivou a rychlou informaci o stavu mozku může poskytnout i test proteinu GFAP.

Nedávno byl pro klinické využití schválený podobný krevní test, který přináší výsledky v řádu hodin. David Okonkwo z americké University of Pittsburgh s početným týmem spolupracovníků ale vyvinul nový test, který je možné uskutečnit přímo na místě vyšetření, aniž by bylo nutné využít specializovanou laboratoř. Výsledek je pro lékaře k dispozici za 15 minut.

TIP: Rychlost rozhoduje: Nový levný test určí krevní skupinu za pouhých 30 sekund

Protein GFAP (Glial fibrillary acidic protein) hraje důležitou roli při vývoji centrální nervové soustavy a objevuje se i v řadě dalších typů buněk. Pro účely tohoto testu je podstatné, že ho nervové buňky začnou produkovat ve zvýšené míře velmi brzy po poranění nervové soustavy, včetně očí i samotného mozku.

Podílí se na tvorbě gliových jizev, které jsou významné pro zacelení poškozené nervové soustavy, ale zároveň znemožňují srůstání a důkladnou regeneraci nervové tkáně. Použití tohoto krevního testu by mohlo ušetřit velké množství zbytečných vyšetření na výpočetní tomografii. To představuje úsporu značných finančních prostředků.