Nový a jednoduchý krevní test odhalí poranění mozku za pár minut

Krevní test s proteinem, který je signálem poškození mozku, by mohl ušetřit značné finanční náklady na výpočetní tomografii

21.09.2020 - Stanislav Mihulka

Když mají lékaři při úrazu hlavy sebemenší podezření na poškození mozku, tak pacienta hned pošlou na výpočetní tomografii. CT snímky prozradí, jak na tom dotyčný člověk vlastně je. V poslední době ale vyšlo najevo, že velmi spolehlivou a rychlou informaci o stavu mozku může poskytnout i test proteinu GFAP.

Nedávno byl pro klinické využití schválený podobný krevní test, který přináší výsledky v řádu hodin. David Okonkwo z americké University of Pittsburgh s početným týmem spolupracovníků ale vyvinul nový test, který je možné uskutečnit přímo na místě vyšetření, aniž by bylo nutné využít specializovanou laboratoř. Výsledek je pro lékaře k dispozici za 15 minut.

TIP: Rychlost rozhoduje: Nový levný test určí krevní skupinu za pouhých 30 sekund

Protein GFAP (Glial fibrillary acidic protein) hraje důležitou roli při vývoji centrální nervové soustavy a objevuje se i v řadě dalších typů buněk. Pro účely tohoto testu je podstatné, že ho nervové buňky začnou produkovat ve zvýšené míře velmi brzy po poranění nervové soustavy, včetně očí i samotného mozku.

Podílí se na tvorbě gliových jizev, které jsou významné pro zacelení poškozené nervové soustavy, ale zároveň znemožňují srůstání a důkladnou regeneraci nervové tkáně. Použití tohoto krevního testu by mohlo ušetřit velké množství zbytečných vyšetření na výpočetní tomografii. To představuje úsporu značných finančních prostředků.