Nový objev sondy Cassini: Na Titanu jsou zaplavené kaňony

25.08.2016 - Stanislav Mihulka

Sonda Cassini si připsala objev strmých kaňonů u velkého moře uhlovodíků Lageia Mare na Titanu

Sonda kosmických agentur NASA, ESA a ASI (Itálie) Cassini dorazila k planetě Saturn a jejím měsícům už v roce 2004. Stále tam pracuje a objevuje nové zajímavé věci.

Teď si sonda Cassini připsala objev hlubokých kaňonů se strmými stěnami na měsíci Titan, které jsou z části zaplaveny. Na povrchu Titanu panuje příšerný mráz o teplotě mínus 180 °C, takže v kaňonech není voda, nýbrž kapalné uhlovodíky.

Jde o první přímý důkaz existence strmých kaňonů na Titanu, i toho, že tam jsou takové útvary zaplavené kapalinou.

Kaňony u Ligeia Mare

Tým sondy Cassini objevil tyto kaňony v datech získaných sondou při blízkém průletu kolem Titanu v květnu roce 2013. Vyskytují se v oblasti sítě kanálů, které vyvěrají z velkého moře uhlovodíků Ligeia Mare na severní polokouli Titanu.

TIP: Sonda Cassini prozkoumala složení moří na Saturnově měsíci Titanu

Kaňony jsou typické především pro oblast pojmenovanou Vid Flumina. Obvykle jsou užší než 1 kilometr, jejich svahy jsou velmi strmé a spadají do hloubky 240 až 570 metrů.

JPL/NASA