Objev u mladé hvězdy: V protoplanetárním disku detekovali metanol

21.06.2016 - Stanislav Mihulka

Vědci pomocí soustavy radioteleskopů ALMA poprvé pozorovali tuto molekulu v disku, v němž vznikají nové planety

Protoplanetární disk u nedávno zrozené hvězdy TW Hydrae, vzdálené 170 světelných let, patří k těm nejbližším. To z něj dělá zajímavý cíl pro pozorování. Ještě lákavější je, že podle astronomovů planetární systém hvězdy TW Hydrae připomíná vznikající Sluneční soustavu.

Soustava radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array) je v dnešní době nejvýkonnějším zařízením, které dokáže pozorovat chemické složení a rozložení chladného plynu v blízkých protoplanetárních discích.

Unikátní schopnosti tohoto přístroje využil tým astronomů Catherine Walshové z nizozemské Leiden Observatory ke zkoumání chemických procesů právě v protoplanetárním disku TW Hydrae.

Metanol v protoplanetárním disku

A vyplatilo se. Soustava ALMA poprvé odhalila plynný metanol v protoplanetárním disku. Metanol, derivát metanu, je jednou z největších organických molekul, které byly vystopovány v protoplanetárních discích. Jeho objev přispěje k objasnění pochodů v protoplanetárním disku a při vzniku nových planet.

TIP: Vesmírné perličky: Prstence a disky kolem hvězd a planet

Metanol sám o sobě je navíc základním stavebním kamenem řady dalších biologicky významných organických molekul (například aminokyselin). Určitě sehrál zásadní úlohu i při vzniku organických látek nezbytných pro vznik života na Zemi.

• Zdroj fotografií: ESO / M. Kornmesser