Objev v hloubi Mléčné dráhy: Vědci objevili první magnetarovou mlhovinu

21.07.2016 - Stanislav Mihulka

Magnetar Swift J1834.9-0846 provozuje vlastní magnetarovou mlhovinu

Kolem mladých pulsarů, rotujících neutronových hvězd, které jsou pozůstatkem zhroucených hvězd po explozi supernovy, bývají k vidění pulsarové mlhoviny. Jsou to mlhoviny z hvězdného materiálu, které nabuzuje intenzivní proud nabitých částic z pulzaru.

Astronomové teď poprvé objevili takovou mlhovinu u magnetaru, extrémní varianty pulsaru. Typický pulsar má magnetické pole 100 miliardkrát až 10 bilionkrát silnější než Země. A magnetar ho má ještě tisíckrát silnější.

TIP: Největší exploze ve vesmíru jsou poháněny magnetary

Magnetar Swift J1834.9-0846, u něhož byla mlhovina objevena, se nachází v souhvězdí Štítu, ve vzdálenosti cca 13 tisíc světelných let, směrem k centru Mléčné dráhy. Vědci ho znali už dřív, doposud ale nevěděli, že ho obklopuje mlhovina o průměru několika světelných let, která odpovídá pulsarové mlhovině.

Pokud magnetarová mlhovina funguje stejným způsobem, jako pulsarové mlhoviny, tak její záři udržuje asi 10 procent rotační energie magnetaru.

NASA's Goddard Space Flight Center, Astrophysical Journal