Objev v pustině: Astronomové nalezli mladou hvězdu uprostřed ničeho

02.08.2016 - Stanislav Mihulka

Nově objevená hvězda CX330 je mladší než 1 milion let a dramaticky mění svítivost. Vědci ji objevili uprostřed dokonalé vesmírné pustiny

Vědci zjistili, že objekt CX330, který byl objeven jako zajímavý zdroj rentgenového záření, je vlastně velmi aktivní čerstvá hvězda. Jejich objev přitom postavil na hlavu nejednu naši představu o tom, jak vznikají hvězdy.

Pozoruhodné je především to, že se CX330 nalézá více než 1 000 světelných let od nejbližších hvězd. Tato mladá hvězda je tak utopená v pustině Mléčné dráhy. Astronomové rozhodně nečekali, že by podobná hvězda mohla být na takovém místě.

TIP: Vědci objevili nejosamělejší galaxii ve vesmíru

CX330 svým chováním připomíná hvězdy třídy FU Orionis. To jsou mladé hvězdy, které přímo před našima očima procházejí extrémními změnami – jak svítivosti, tak i spektrálního typu. Tyto dramatické změny přitom zřejmě vyvolává materiál z protoplanetárního disku, který ve velkém množství padá na hvězdu. CX330 se během pár let několiksetkrát zjasnila.

Extrémní mladá hvězda

Pokud doopravdy jde o hvězdu typu FU Orionis, tak je výjimečná i mezi těmito extrémními hvězdami. Zdá se, že CX330 je hmotnější a více horká, než ostatní hvězdy této kategorie. A také rychleji spaluje materiál svého protoplanetárního disku.

TIP: Objev u mladé hvězdy: V protoplanetárním disku detekovali metanol

Hvězda CX330 je velice mladá. Objevila se nejspíš před méně než 1 milionem let. Všechno nasvědčuje tomu, že skutečně pochází z této oblasti vesmíru, a že nevznikla v nějaké známé hvězdné porodnici Mléčné dráhy. Vědci předpokládají, že CX330 vznikla v izolovaném vesmírném mračnu, které bylo tak malé, že se v něm mohla vytvořit pouze jediná hvězda.

IFL Science, NASA