Obří překvapení: Ve vesmíru je mnohem více obrovských hvězd

14.06.2018 - Stanislav Mihulka

Vědci si doposud mysleli, že velké hvězdy jsou ve vesmíru velmi vzácné. Nejspíš se ale mýlili

<p>Složený obrázek galaxie, kde se intenzivně rodí nové hvězdy</p>

Složený obrázek galaxie, kde se intenzivně rodí nové hvězdy

Astronomové prohlíželi vesmír a přitom na řadě míst objevili mnohem více gigantických hvězd, nežli očekávali. Jejich objev přispěje k pochopení vývoje galaxií i hvězd, které obsahují.

Během tohoto výzkumu odborníci využili soustavu radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v Chile. Prohlédli s její pomocí hvězdné porodnice v celkem čtyřech vzdálených galaxiích, v nichž se intenzivně rodí hvězdy. V podobných galaxiích vznikají hvězdy stokrát i vícekrát rychleji, než jak to pozorujeme v Mléčné dráze.

Jepičí život hvězdných obrů

Gigantické hvězdy mají velmi krátký život. Velkou rychlostí spálí a vychrlí zásoby svého hvězdného paliva, a poté explodují jako supernovy, přičemž uvolní do vesmíru velké množství energie a hmoty. Proto mají takové hvězdy zásadní vliv na své okolí.

Fabian Schneider vysvětluje: „Nalezli jsme asi o 30 %  více hvězd s hmotností převyšující 30 Sluncí, než jsme očekávali, a asi o 70 %  více hvězd 60× hmotnějších než Slunce. Naše výsledky tak zpochybňují dříve předpovězený limit počáteční hmotnosti hvězdy, který byl stanoven na asi 150 Sluncí, a naopak naznačují, že ty největší hvězdy by mohly na počátku svého vývoje hmotností převyšovat Slunce až 300×!

TIP: Mlhovina Tarantule: Nejdetailnější snímek supervýkonné hvězdné porodnice

V blízkém okolí Mléčné dráhy známe podobnou koncentraci velmi masivních hvězd v mlhovině Tarantule (známé též jako 30 Doradus) v souhvězdí Mečouna, která se nachází v severovýchodní části Velkého Magellanova oblaku, malé satelitní galaxie Mléčné dráhy. Našli jsme tam mnoho gigantických hvězd, včetně těch největších, jaké zatím ve vesmíru známe.

Space.com, Nature