Obří závrty a propadající se silnice: Příčinou je rychlá výstavba, havárie a obcházení pravidel

16.01.2020 - Martin Reichman

Ve městě Si-ning na severozápadě Číny se v pondělí propadla silnice. Jáma pohltila autobus a chodce. Obdobná neštěstí se nejen v Číně objevují pravidelně. Na vině bývá překotná výstavba, havárie potrubí, pozemní práce a obcházení bezpečnostních pravidel

<p>Ve městě <strong>Si-ning</strong>, které se nachází na Tibetské náhorní plošině v jedné z nejchudších čínských provincií Čching-chaj, se v pondělí propadla silnice. <strong>Desetimetrová jáma v mžiku pohltila autobus a chodce.</strong> Po zřícení autobusu začal z prohlubně stoupat dým a objevily se záblesky, pravděpodobně v důsledku proražení plynového a elektrického vedení. Při neštěstí zemřelo devět lidí, 16 utrpělo zranění a několik dalších se pohřešuje. Příčinu neštěstí úřady vyšetřují.</p>

Ve městě Si-ning, které se nachází na Tibetské náhorní plošině v jedné z nejchudších čínských provincií Čching-chaj, se v pondělí propadla silnice. Desetimetrová jáma v mžiku pohltila autobus a chodce. Po zřícení autobusu začal z prohlubně stoupat dým a objevily se záblesky, pravděpodobně v důsledku proražení plynového a elektrického vedení. Při neštěstí zemřelo devět lidí, 16 utrpělo zranění a několik dalších se pohřešuje. Příčinu neštěstí úřady vyšetřují.

<p>Takhle dopadl v roce 2012 řidič v <strong>Kuej-linu</strong> v čínské provincii Kuang-si. Závrt, který během jízdy pohltil jeho automobil, <strong>vznikl v důsledku podemletí krasového podloží během intenzivních dešťů.</strong></p>

Takhle dopadl v roce 2012 řidič v Kuej-linu v čínské provincii Kuang-si. Závrt, který během jízdy pohltil jeho automobil, vznikl v důsledku podemletí krasového podloží během intenzivních dešťů.

<p>V roce 2013 zmizela v závrtu v provincii <strong>Kuang-tung</strong> v jižní Číně celá budova. Vzniklá díra byla hluboká zhruba 10 metrů a pokrývala plochu více než 90 metrů čtverečných. Během zřícení budovy nikdo jako zázrakem nezemřel ani se nezranil.</p>

V roce 2013 zmizela v závrtu v provincii Kuang-tung v jižní Číně celá budova. Vzniklá díra byla hluboká zhruba 10 metrů a pokrývala plochu více než 90 metrů čtverečných. Během zřícení budovy nikdo jako zázrakem nezemřel ani se nezranil.

<p>V roce 2011 se propadla vozovka pod nákladním automobilem během noční jízdy přímo uprostřed <strong>Pekingu</strong>. Řidič a jeho spolujezdec naštěstí stihli včas z vozu vyskočit a vyvázli tak jen s lehkými zraněními. <strong>Následné vyšetřování ukázalo, že propad zřejmě souvisel s výstavbou metra.</strong></p>

V roce 2011 se propadla vozovka pod nákladním automobilem během noční jízdy přímo uprostřed Pekingu. Řidič a jeho spolujezdec naštěstí stihli včas z vozu vyskočit a vyvázli tak jen s lehkými zraněními. Následné vyšetřování ukázalo, že propad zřejmě souvisel s výstavbou metra.

<p><em>„Čekal jsem na zelenou a když se konečně rozsvítila, silnice přede mnou najednou zmizela,“</em> tak popsal v říjnu 2017 svůj nevšední zážitek z cest ulicemi čínského <strong>Charbinu</strong> nešťastný řidič Rolls-Royce. Jeho auto za 5 milionů jüanů (v přepočtu zhruba 16 milionů korun) v mžiku spolkla přibližně dvoumetrová díra. Řidiči se naštěstí nic nestalo a jeho vůz se podařilo za pomoci těžké techniky vyprostit. </p>

„Čekal jsem na zelenou a když se konečně rozsvítila, silnice přede mnou najednou zmizela,“ tak popsal v říjnu 2017 svůj nevšední zážitek z cest ulicemi čínského Charbinu nešťastný řidič Rolls-Royce. Jeho auto za 5 milionů jüanů (v přepočtu zhruba 16 milionů korun) v mžiku spolkla přibližně dvoumetrová díra. Řidiči se naštěstí nic nestalo a jeho vůz se podařilo za pomoci těžké techniky vyprostit. 

<p>Prasklé vodovodní potrubí bylo podle všeho příčinou masivního propadu vozovky <strong>v italské Florencii</strong>. <strong>V květnu 2016 se zde propadlo přibližně 200 metrů nábřeží a pohřbena zůstala dvacítka automobilů.</strong> Z postižené oblasti bylo evakuováno tisíce lidí, nikdo ale naštěstí nebyl zraněn. Starosta Florencie Dario Nardella uvedl, že škody se mohou vyšplhat až k 5 milionům eur (přibližně 130 milionů korun). Část nábřeží, kde se neštěstí stalo, patří do světového kulturního dědictví UNESCO.</p>

Prasklé vodovodní potrubí bylo podle všeho příčinou masivního propadu vozovky v italské Florencii. V květnu 2016 se zde propadlo přibližně 200 metrů nábřeží a pohřbena zůstala dvacítka automobilů. Z postižené oblasti bylo evakuováno tisíce lidí, nikdo ale naštěstí nebyl zraněn. Starosta Florencie Dario Nardella uvedl, že škody se mohou vyšplhat až k 5 milionům eur (přibližně 130 milionů korun). Část nábřeží, kde se neštěstí stalo, patří do světového kulturního dědictví UNESCO.

<p>Patrně největší městský závrt byl k vidění <strong>v roce 2010 v Guatemala City. Devadesát metrů hluboká a 18 metrů široká díra zde spolkla třípatrovou budovu. Dodnes není úplně jasné, co tuto katastrofu vlastně způsobilo.</strong> Z oficiálního prohlášení vyplývá, že k ní s největší pravděpodobností došlo v důsledku podmáčené půdy a špatně vedené podzemní kanalizace. Pár dnů před tím ve městě zuřila tropická bouře Agatha. Nekvalitně postavená kanalizace neudržela nápor vody, a tím se pak narušila i půda.</p>

Patrně největší městský závrt byl k vidění v roce 2010 v Guatemala City. Devadesát metrů hluboká a 18 metrů široká díra zde spolkla třípatrovou budovu. Dodnes není úplně jasné, co tuto katastrofu vlastně způsobilo. Z oficiálního prohlášení vyplývá, že k ní s největší pravděpodobností došlo v důsledku podmáčené půdy a špatně vedené podzemní kanalizace. Pár dnů před tím ve městě zuřila tropická bouře Agatha. Nekvalitně postavená kanalizace neudržela nápor vody, a tím se pak narušila i půda.

<p>Že se podobné události nevyhýbají jinak precizním Japoncům dokazuje i případ z listopadu 2016. Ve městě <strong>Fukuoka</strong> se propadla část křižovatky. <strong>Kráter 30 metrů dlouhý, 27 metrů široký a 15 metrů hluboký vznikl jako následek podzemních prací při budování tunelu metra</strong>. Pikantní na celé události ale je, že během pouhých sedmi dnů nebylo po havárii ani památky.</p>

Že se podobné události nevyhýbají jinak precizním Japoncům dokazuje i případ z listopadu 2016. Ve městě Fukuoka se propadla část křižovatky. Kráter 30 metrů dlouhý, 27 metrů široký a 15 metrů hluboký vznikl jako následek podzemních prací při budování tunelu metra. Pikantní na celé události ale je, že během pouhých sedmi dnů nebylo po havárii ani památky.

  • Zdroj textu:

    Profimedia, People's Daily

  • Zdroj fotografií: Profimedia, People's Daily



Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Opečený ultrahorký neptun LTT 9779b je zřejmě zbytkem mnohem většího plynného obra.

Vesmír

Krmící se antilopa žirafí bývá častým terčem útoků lvů, gepardů, levhartů a šakalů.

Příroda

Spinosaurus aegyptiacus (přezdívaný Trnitý ještěr) žil na území dnešní severní Afriky v křídových obdobích před asi 112 až 94 miliony let.

Věda
Zajímavosti

Sedmiletý Magawa, který se už blíží svému důchodovému věku. I když je větší než ostatní druhy krys, stále je dost lehký na to, aby neaktivoval nášlapné miny. Magawa se narodil a vyrostl v Tanzanii, kde ho vytrénovala charitativní organizace Apopo. Ta cvičí krysy nejen k vyhledávání výbušnin, ale i k odhalování tuberkulózy.

Revue

Jednadvacetiletý Winston Churchill (1874–1965) na snímku z roku 1895 v uniformě 4. regimentu jízdní kavalérie královniných husarů.

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907