Obří závrty a propadající se silnice: Příčinou je rychlá výstavba, havárie a obcházení pravidel
Ve městě Si-ning na severozápadě Číny se v pondělí propadla silnice. Jáma pohltila autobus a chodce. Obdobná neštěstí se nejen v Číně objevují pravidelně. Na vině bývá překotná výstavba, havárie potrubí, pozemní práce a obcházení bezpečnostních pravidel
![](/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/5/7/9/2/1/2/5/1/0/01_peoples_daily.jpg?itok=KnmcQJ5h)
Ve městě Si-ning, které se nachází na Tibetské náhorní plošině v jedné z nejchudších čínských provincií Čching-chaj, se v pondělí propadla silnice. Desetimetrová jáma v mžiku pohltila autobus a chodce. Po zřícení autobusu začal z prohlubně stoupat dým a objevily se záblesky, pravděpodobně v důsledku proražení plynového a elektrického vedení. Při neštěstí zemřelo devět lidí, 16 utrpělo zranění a několik dalších se pohřešuje. Příčinu neštěstí úřady vyšetřují.
![](/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/5/7/9/2/1/2/5/1/0/02_profimedia-0220858921.jpg?itok=358_tUXB)
Takhle dopadl v roce 2012 řidič v Kuej-linu v čínské provincii Kuang-si. Závrt, který během jízdy pohltil jeho automobil, vznikl v důsledku podemletí krasového podloží během intenzivních dešťů.
![](/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/5/7/9/2/1/2/5/1/0/03_profimedia-0152911047.jpg?itok=NP7dDPiq)
V roce 2013 zmizela v závrtu v provincii Kuang-tung v jižní Číně celá budova. Vzniklá díra byla hluboká zhruba 10 metrů a pokrývala plochu více než 90 metrů čtverečných. Během zřícení budovy nikdo jako zázrakem nezemřel ani se nezranil.
![](/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/5/7/9/2/1/2/5/1/0/04_profimedia-0093223182.jpg?itok=MUvgwBmG)
V roce 2011 se propadla vozovka pod nákladním automobilem během noční jízdy přímo uprostřed Pekingu. Řidič a jeho spolujezdec naštěstí stihli včas z vozu vyskočit a vyvázli tak jen s lehkými zraněními. Následné vyšetřování ukázalo, že propad zřejmě souvisel s výstavbou metra.
![](/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/5/7/9/2/1/2/5/1/0/05_rr_zavrt.jpg?itok=9JmHEWOP)
„Čekal jsem na zelenou a když se konečně rozsvítila, silnice přede mnou najednou zmizela,“ tak popsal v říjnu 2017 svůj nevšední zážitek z cest ulicemi čínského Charbinu nešťastný řidič Rolls-Royce. Jeho auto za 5 milionů jüanů (v přepočtu zhruba 16 milionů korun) v mžiku spolkla přibližně dvoumetrová díra. Řidiči se naštěstí nic nestalo a jeho vůz se podařilo za pomoci těžké techniky vyprostit.
![](/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/5/7/9/2/1/2/5/1/0/08_profimedia-0286734522-99.jpg?itok=FK87dF8C)
Prasklé vodovodní potrubí bylo podle všeho příčinou masivního propadu vozovky v italské Florencii. V květnu 2016 se zde propadlo přibližně 200 metrů nábřeží a pohřbena zůstala dvacítka automobilů. Z postižené oblasti bylo evakuováno tisíce lidí, nikdo ale naštěstí nebyl zraněn. Starosta Florencie Dario Nardella uvedl, že škody se mohou vyšplhat až k 5 milionům eur (přibližně 130 milionů korun). Část nábřeží, kde se neštěstí stalo, patří do světového kulturního dědictví UNESCO.
![](/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/5/7/9/2/1/2/5/1/0/09_dablovy_celisti-99.jpg?itok=if709GKO)
Patrně největší městský závrt byl k vidění v roce 2010 v Guatemala City. Devadesát metrů hluboká a 18 metrů široká díra zde spolkla třípatrovou budovu. Dodnes není úplně jasné, co tuto katastrofu vlastně způsobilo. Z oficiálního prohlášení vyplývá, že k ní s největší pravděpodobností došlo v důsledku podmáčené půdy a špatně vedené podzemní kanalizace. Pár dnů před tím ve městě zuřila tropická bouře Agatha. Nekvalitně postavená kanalizace neudržela nápor vody, a tím se pak narušila i půda.
![](/sites/default/files/styles/x910_600/public/clankyold/obrazky/1/5/7/9/2/1/2/5/1/0/10_profimedia-0305629256.jpg?itok=Tq3KOWi8)
Že se podobné události nevyhýbají jinak precizním Japoncům dokazuje i případ z listopadu 2016. Ve městě Fukuoka se propadla část křižovatky. Kráter 30 metrů dlouhý, 27 metrů široký a 15 metrů hluboký vznikl jako následek podzemních prací při budování tunelu metra. Pikantní na celé události ale je, že během pouhých sedmi dnů nebylo po havárii ani památky.