Pátrání po tajemné Devítce: Astronomové hlásí čtyři možné kandidáty

Více než 60 tisíc amatérských astronomů se zapojilo do honu na bájnou planetu „Devět“. Vědci nyní prověří čtveřici možných kandidátů

04.04.2017 - Martin Reichman

Australská observatoř Siding Spring provozovaná národní univerzitou v Canbeře zapojila do pátrání po bájné planetě „Devět“ veřejnost. Více než 60 tisíc amatérských hledačů zkontrolovalo stovky tisíc snímků v naději, že se jim podaří nalézt obří planetu, přibližně 10× hmotnější než Země, která se má podle profesorů Mika Browna a Konstantina Batygina pohybovat za oběžnou drahou Pluta, po velmi výstřední eliptické dráze. Dvojici vědců z CalTechu se tak podařilo do jisté míry potvrdit dřívější předpoklady svých kolegů Trujilla a Shepherda.

Čtyři jehly v kupce sena

Díky zapojení veřejnosti vědci vyloučili bezmála 90 % objektů o velikosti Neptunu zachycených na jižní obloze do vzdálenosti 350 AU. Čtyři nalezené objekty ale vypadají nadějně a nyní se na ně zaměří i další teleskopy. Podle výpočtů Browna a Batygina by se devátá planeta naší Sluneční soustavy mohl nacházet ve vzdálenosti až 1 000 AU.

TIP: Pátrání po neviditelných světech: Kdy najdeme Planetu X?

Obdobný projekt se zapojením veřejnosti do pátrání po planetě „Devět“ nedávno spustila i NASA a Kalifornská univerzita v Berkeley. Zájemcům z řad amatérských pozorovatelů vědci dali k dispozici snímky pořízené infračervenou družicí WISE.

Podobný postup se vědcům již v minulosti několikrát osvědčil. Na spolupráci veřejnosti stojí například projekty distribuovaných výpočtů jako je Einstein@Home nebo SETI@HOME. Před dvěma lety zase australští dobrovolníci objevili pět neznámých supernov a také zvláštní druh proměnné hvězdy. Během nedávné mise sondy Rosetty využívala veřejnost také evropská agentura ESA. Doufejme, že podobně úspěšná bude i spolupráce při pátrání po tajemné „Devítce“.

ANU Research School of Astronomy and Astrophysics