Phi-Sat-1: Evropská agentura ESA vypustila první cubesat s umělou inteligencí

02.11.2020 - Stanislav Mihulka

Malý inteligentní satelit bude snímkovat Zemi a získané snímky analyzovat ještě na oběžné dráze

<p>Cubesat Phi-Sat-1 s umělou inteligencí</p>

Cubesat Phi-Sat-1 s umělou inteligencí

Nedávno se na oběžnou dráhu dostala umělá inteligence. Postarala se o to Evropská kosmická agentura ESA ve spolupráci se společnostmi Intel a španělskou Ubotica Tecnologías. Umělá inteligence je součástí cubesatu Phi-Sat-1, který tvoří 6 klasických cubesatových jednotek. Malý satelit vynesla do vesmíru nosná raketa Vega, která startovala letos 3. září.

Na palubě satelitu je speciální a velmi výkonný čip Movidius Myriad 2 Vision Processing Unit se zmíněnou umělou inteligencí. Cubesat pořídí velké množství snímků ve viditelné a infračervené oblasti, které pak zpracuje umělá inteligence. Jejím úkolem je detekovat snímky, na nichž jsou mraky. To sníží počet snímků, které cubesat pošle na Zemi, což zase zvýší efektivitu celého procesu.

Inteligentní cubesat

Výrobcem inteligentního cubesatu je španělská technická univerzita Universitat Politècnica de Catalunya, se kterou spolupracovala řada dalších institucí a soukromých společností. Phi-Sat-1 zůstane na heliosynchronní oběžné dráze ve výšce cca 530 kilometrů nad Zemí, odkud bude snímkovat celou řadu míst na planetě, včetně polárních oblastí, zemědělských oblastí nebo míst přírodních i lidmi vyvolaných katastrof.

TIP: Průlet peklem: Evropský Qarman sestoupí jako první cubesat do atmosféry

Pokud se čip Myriad s umělou inteligencí osvědčí, tak ho nejspíš čeká velká budoucnost. Na sklonku roku 2018 prošel zatěžkávacími testy v CERNu, kde do něho po dobu 36 hodin bušilo tvrdé záření, které simulovalo vliv kosmického záření. Čip to vydržel. ESA již připravuje další cubesat Phi-Sat-2, který by měl nést ještě pokročilejší čip s umělou inteligencí Myriad 2. Ten bude součástí testování budoucí mezisatelitní komunikační sítě.