Stále platí! Einsteinova teorie prošla testem v centru Mléčné dráhy

09.06.2017 - Stanislav Mihulka

Devatenáct let trvající pozorování dvojice hvězd u supermasivní černé díry potvrdilo platnost rovnic Alberta Einsteina

Sagittarius A* -<p>Objekt Sagittarius A* je supermasivní černá díra v centru Mléčné dráhy</p>
Sagittarius A* -

Objekt Sagittarius A* je supermasivní černá díra v centru Mléčné dráhy

Obecná relativita Alberta Einsteina si zachovala platnost po celé století. A bude platit i nadále. Famózní teorie prošla dalším testem, který si na ni uchystali věčně nespokojení vědci.

Aurélien Hees z Kalifornské univerzity v Los Angeles a jeho tým jako první použili k otestování obecné relativity supermasivní černou díru. Proměřili pohyb dvou hvězd, které se nalézají v těsné blízkosti tohoto galaktického monstra v centru Mléčné dráhy a zjistili, že se pohybují navlas přesně, jak předpovídají rovnice obecné relativity.

Relativita platí i u obrovské černé díry

Tyto hvězdy byly objeveny v devadesátých letech dvacátého století a už tehdy astronomové zahájili sledování jejich pohybu. Hees a jeho tým analyzoval data z pozorování obou hvězd za 19 let. Ukázalo se, že obecná relativita popisuje dráhy těchto hvězd zcela perfektně.

TIP: Evropští vědci poprvé pozorovali centrum Mléčné dráhy zařízením GRAVITY

Výzkum hvězd v okolí supermasivní černé díry Mléčné dráhy nepřinesl žádné náznaky existence hypotetické páté základní fyzikální síly. Ta by případně mohla zavinit odchylky drah hvězd oproti předpovědím obecné relativity.

New Scientist, Physical Review Letters