Podivná hvězda IRAS 19312+1950 klame astronomy svým věkem

31.08.2016 - Stanislav Mihulka

Původně to měla být velká hvězda na sklonku života, teď je to výjimečná protohvězda na samotném začátku hvězdné kariéry

Astronomové mají zajímavou hádanku. Už celé roky si lámou hlavy nad masivní hvězdou v Mléčné dráze, u které si nejsou jistí, jestli je extrémně stará nebo extrémně mladá.

Jde o hvězdu IRAS 19312+1950, vzdálenou od nás více než 12 tisíc světelných let. Vědci si původně mysleli, že jde o hvězdu v samotném závěru jejího vývoje, snad o červeného veleobra. Podle nového výzkumu NASA je to ale naopak extrémně mladá hvězda, protohvězda v neobvyklé fázi vývoje.

IRAS 19312+1950 je pořádně velká hvězda o hmotnosti 10 Sluncí a obsahuje nápadné množství kyslíku. Otázkou ale je, o jaký typ hvězdy vlastně jde. Na to, že jde o hvězdu na konci životní dráhy, usuzovali astronomové kvůli dvěma astrofyzikálním maserům, tedy oblastem zesílené emise mikrovlnného záření, které u ní fungují – jeden maser vytvořený molekulami oxidu křemíku (SiO) a druhý hydroxylový (OH).

Výjimečná protohvězda

Astrochemik Martin Cordiner z Goddardova kosmického střediska NASA v Greenbeltu, Maryland a jeho tým využili ke studiu hvězdy pozorování vesmírných infrateleskopů Spitzer (NASA) a Herschel (ESA). Vyvozují z nich, že jde o masivní hvězdu v embryonální fázi vývoje, která se blíží ke konci takzvaného akrečního stádia. V této fázi hvězda pohlcuje okolní materiál a roste.

TIP: Kamera v důchodu zachytila zrod mladičké protohvězdy

Podle vědců je ale jasné, že nejde o typickou protohvězdu. Z důvodů jimž zatím příliš nerozumíme, má tahle hvězda nápadné rysy velmi staré a velmi mladé hvězdy zároveň.

NASA's Goddard Space Flight Center