Ptáci jako lidé: Městští opeřenci jsou odolnější vůči stresu než ptáci z venkova

22.04.2017 - Stanislav Mihulka

Konflikty mezi obyvateli měst a venkova se zřejmě táhnou od dob vzniku úplně prvních měst. A výzkum amerických vědců ukazuje, že se to netýká jenom lidí

Hýl mexický -<p>Venkovští hýlové nejsou hloupější. Hůře ale zvládají nové stresující zážitky</p>
Hýl mexický -

Venkovští hýlové nejsou hloupější. Hůře ale zvládají nové stresující zážitky

Hýl mexický (Haemorhous mexicanus) pochází z pouštních oblastí Severní Ameriky. Vyskytuje se v městských a venkovských oblastech v Mexiku, stejně jako USA. Nejméně od první poloviny minulého století ale hýlové obývají i velkáměsta jako je New York nebo Phoenix.

TIP: Evoluce ve městech: Ještěrky se mění, aby přežily v městské džungli

Badatelé se rozhodli porovnat chování těchto hýlů s těmi, kteří stále žijí ve svých původních domovinách. Polovina ptáků pocházela z venkovské oblasti a druhá polovina z Phoenixu, jednoho z největších měst Arizony.

Experimenty mimo jiné ukázaly, že pokud jsou městští ptáci vystaveni stresu z lidské přítomnosti, dokážou lépe reagovat a řešit problémy. Podle vědců to neznamená, že by venkovští výlové byli hloupější, hůře ale zvládají nové a stresující zážitky.

IFL Science, Behavioural Ecology and Sociobiology