Potíže marsovského roveru Perseverance: První pokus o odběr vzorků se nezdařil

Rover Perseverance připravil operátorům mise první dílčí zklamání. Nepodařilo se mu odebrat vzorky z odběrového vrtu

12.08.2021 - Martin Reichman

Rover Perseverance společně s poletujícím dronem Ingenuity již šest měsíců zkoumá geologické objekty v marsovském kráteru Jezero. Až doposud se oběma zařízením všechny dosavadní plány dařilo plnit nad očekávání. Nyní ale přišel první větší zádrhel – roveru se nepodařilo odebrat vzorky z odběrového vrtu.

Perseverance nese ve svých útrobách celkem 43 zkumavek, přičemž plán NASA počítá s naplněním alespoň 35 z nich vzorky marsovské horniny. Ty mají být později dopravené na Zemi a podrobené analýze. Zatímco samotný vrt proběhl zcela podle očekávání, data, která později dorazila k operátorům ukázala, že odběrová zkumavka je prázdná. Pro operátory mise šlo o nepříjemné překvapení – během zkušebních testů se totiž nikdy nic podobného nestalo a neúspěch nenaznačovaly ani prvotní telemetrické údaje. Zklamání je o to větší, že celý proces vrtání až po uložení vzorků probíhá zcela autonomně a prostor pro chybu je takřka mizivý.

Nejde o první překvapení tohoto druhu, jaké rudá planeta pozemšťanům připravila. V roce 2008 sonda Phoenix odebrala vzorky hornin, jejich konzistence ale komplikovala přesun do palubních vědeckých přístrojů a problém se podařilo vyřešit až po několika neúspěšných pokusech. S problémy se v minulosti potýkal také rover Curiosity, který při vrtání narazil na nečekaně tvrdý a křehký materiál. Nečekané komplikace zaznamenala také podpovrchová sonda modulu InSight, která nebyla schopna proniknout do očekávané hloubky marsovského povrchu.

Podle NASA je nejpravděpodobnější příčinou selhání nečekané složení odebíraného materiálu. Podle vědců byly shromážděné vzorky zřejmě příliš jemné na to, aby se udržely v mechanismu vrtáku a nepodařilo se je tak přenést do odběrové kapsle.

TIP: Vyslanec vědy a techniky: Jaké vědecké přístroje nese rover Perseverance

Další pokus o odběr vzorků by měl být pro Perseverance o poznání snazší – rover nyní zamíří do oblasti South Seitah, nejvzdálenějšího bodu této fáze vědecké kampaně. Podle toho, co se z dat shromážděných roverem a dronem Ingenuity podařilo operátorům vyčíst, by zde měl Perseverance narazit na sedimentární horniny. Ty by měly lépe odpovídat zkušenostem a testům Perseverance ze Země.