Trable na Marsu: Robotický geolog InSight má problém s klíčovým přístrojem

12.03.2019 - Stanislav Mihulka

Samozavrtávácí tepelná sonda mise InSight se nezavrtala. Operátoři si vzali oddechový čas

<p>Geolog InSight na Marsu se sondou zařízení HP3</p>

Geolog InSight na Marsu se sondou zařízení HP3

Do americké robotické sondy InSgihts vědci vkládají velká očekávání. Jako první zařízení svého druhu by na rudé planetě měla prozkoumat, co se ukrývá pod povrchem tohoto fascinujícího světa.

Podle týmu operátorů sondy se teď InSight na Marsu potýká s potenciálně závažným problémem u jednoho z klíčových zařízení sondy. Jde o evropský experiment známý pod označením HP3 (Heat Flow and Physical Properties Package), jehož cílem je zkoumat šíření tepla pod povrchem Marsu a poodhalit termální historii planety.

Problém s tepelnou sondou

Klíčovým prvkem experimentu HP3 je tzv. samopenetrační tepelná sonda, která by se měla zavrtat několik metrů pod zem a ve vzniklém tunelu rozmístit citlivá tepelná čidla. A v tom je právě ten problém. InSight nejprve mechanickou paží úspěšně vyložil experiment HP3 na povrch Marsu. Pak ale nastal zádrhel při aktivaci sondy. Ta se po dvou dnech sice dala do práce, ale zavrtala se jen asi do hloubky 20 centimetrů a dále se nedostala.

TIP: Robotický geolog jde do akce: Americká sonda InSight hladce přistála na Marsu

V současné době sonda stále svým koncem vyčuhuje ven a navíc je mírně nakloněná. Operátoři mise InSight se rozhodli zavrtávání sondy experimentu HP3 na 2 týdny přerušit a celou situaci důkladně analyzovat. Příčin může být více, včetně nečekaného výskytu tvrdé horniny v místech, kde měl být sypký substrát. Operátoři nicméně zůstávají optimističtí a doufají, že se problém vyřeší a nebudou muset experiment HP3 odepsat.

Phys.org