Potvrzeno: I 35 let po Černobylu jsou v houbách radioaktivní látky

09.10.2021 - Zuzana Rychlá a ČTK

Pětatřicet let po havárii ukrajinské jaderné elektrárny Černobyl jsou houby rostoucí v přírodě kontaminované radioaktivními látkami. V množství nepřekračujícím povolené limity se nacházely v 95 procentech vzorků nasbíraných v Německu v posledních šesti letech.

<p>Ani jeden ze 74 zkoumaných vzorků hub nepřekročil limitní hodnotu radiace 600 becquerelů na kilogram.</p>

Výzkumníci v houbách nasbíraných zejména na jihu Německa zjistili zvýšenou koncentraci radioaktivního cesia-137, které se do životního prostředí dostalo v důsledku černobylské katastrofy. Nicméně ani jeden ze 74 zkoumaných vzorků nepřekročil limitní hodnotu radiace 600 becquerelů na kilogram. Informoval německý Spolkový úřad pro ochranu spotřebitelů a bezpečnost potravin (BVL).

BVL uvedl, že radioaktivní látky se v přírodě udržely kvůli trvalé recyklaci radioaktivního cesia v lesních ekosystémech. Dá se očekávat, že podobné to bude i v dalších desetiletích.

TIP: Dědictví Černobylu: Havárie, která jednou provždy změnila svět

Černobylská havárie z roku 1986 byla dosud nejzávažnější jadernou katastrofou. Uvolněný radioaktivní mrak postupoval východní Evropou a Skandinávií. Radioaktivita kontaminovala rozsáhlé oblasti Ukrajiny, Běloruska a Ruska. Široké okolí elektrárny včetně blízkého města Pripjať bylo evakuováno a změnilo se v uzavřenou zónu.