Překvapení: Jádro Slunce rotuje čtyřikrát rychleji než jeho svrchní část

03.08.2017 - Stanislav Mihulka

Měření seismických vln sondou SOHO prozradila, že jádro naší mateřské hvězdy je ve skutečnosti pěkně svižné

SOHO pozoruje Slunce -<p>Sonda SOHO zjistila, že se jádro Slunce točí rychleji než povrch</p>
SOHO pozoruje Slunce -

Sonda SOHO zjistila, že se jádro Slunce točí rychleji než povrch

Slunce je stále plné překvapení. Astronomové nedávno zjistili, že jádro Slunce rotuje asi čtyřikrát rychleji, než jeho svrchní část. Zřejmě jde o pozůstatek procesů z doby samotného vzniku Slunce.

Pro astronoma Rogera Ulricha z Kalifornské univerzity v Los Angeles a jeho spolupracovníky to bylo velké překvapení. Tohle by čekal jen málokdo. Jádro Slunce přitom zabírá asi čtvrtinu z poloměru Slunce, který činí 696 tisíc kilometrů.

SOHO zkoumá Slunce zevnitř

Podle Ulricha je nejvíce pravděpodobným vysvětlením, že rotace jádra Slunce vlastně představuje pozůstatek období, v němž Slunce vzniklo. Je to, jako kdyby astronomové vykopali úžasně cennou fosilii.

TIP: Zaostřeno na Slunce: Družice SOHO slaví 20 výročí průzkumu naší hvězdy