Překvapivé výsledky: Co prozradil výzkum slavných dvojčat NASA?

30.10.2017 - Stanislav Mihulka

NASA má k dispozici dvojčata, astronauty Marka a Scotta Kellyho. A nebojí se toho využít

Dvojčata NASA - Astronauté Mark a Scott Kellyovi přinášejí cenné informace pro výzkum

V NASA mají unikátní dvojici astronautů. Jsou to dvojčata Mark a Scott Kelly. Scott nedávno strávil více než 11 měsíců ve vesmíru, zatímco jeho bratr Mark zůstal na Zemi. Vědci teď mohou porovnat jejich organismy a odvodit z toho spoustu cenných informací o důsledcích pobytu ve vesmíru na lidské tělo.

Výzkum je to velmi všestranný. Týká se fyziologických změn, vlivu mikrogravitace, změn ve fungování smyslů, také změn v uvažování a chování, genetiky, a rovněž i změn ve složení a fungování střevních bakterií.

Genetika dvojčat

Chris Mason z Weill Cornell Medicine a jeho tým se zaměřili genetiku dvojčat Kellyových. Porovnali fungování genů dvojčat a zjistili, že když se astronaut dostane do vesmíru, jeho geny bouřlivě reagují. Tisíce genů změní své nastavení. Buď se vypnou, nebo naopak zapnou. Některé z těchto změn přetrvávají i po návratu astronauta zpět na Zemi.

TIP: Rekordman Scott Kelly: Americký astronaut strávil ve vesmíru již 386 dnů

Velmi překvapivé bylo například zjištění, že pobyt ve vesmíru vyvolal prodloužení konců chromozomů Scotta Kellyho, takzvaných telomer. Paradoxně je to ale přesně opačná změna, než jakou vědci očekávali. Prodloužení telomer totiž vlastně prodlužuje život buněk.

• Zdroj fotografií: Robert Markowitz / NASA