Přelomová studie identifikovala pět typů bakterií spojených s agresivní rakovinou prostaty

Pokud se vědcům podaří prokázat, že nově identifikované bakterie skutečně způsobují agresivní formu rakoviny prostaty, znamenalo by to, že bychom mohli zabránit samotnému vzniku tohoto onemocnění

25.04.2022 - Stanislav Mihulka

Už nějakou dobu víme, že v řadě případů existuje těsný vztah mezi infekcemi a rozvojem nádorů. Týká se to virů, ale i bakterií. Podle Colina Coopera z britské Východoanglické univerzity může jako příklad posloužit nechvalně známá „žaludeční“ bakterie Helicobacter pylori, která je zodpovědná za žaludeční vředy a nádory v žaludku.

Cooperův tým se rozhodl zjistit, zda jsou bakterie podobným způsobem spojené se vznikem a šířením rakoviny prostaty. Vědci za tímto účelem získali vzorky tkáně prostaty a moči od více než 600 mužů. V těchto  vzorcích pátrali po bakteriích, přičemž využili celou řadu metod, od čtení DNA až po anaerobní bakteriální kultury.

Přelomový objev

Jejich úsilí bylo korunováno úspěchem. Podařilo se jim identifikovat celkem pět typů bakterií, které podle všeho jsou úzce spojené s nejagresivnějšími formami rakoviny prostaty. Přítomnost jednoho či několika těchto druhů bakterií těsně souvisí s rychlejším postupem již tak zhoubného onemocnění.

Tři z nalezených druhů bakterií jsou přitom zcela nové pro vědu. Autorka publikované studie Rachel Hurstová nicméně zdůrazňuje, že výzkum je teprve v počátcích a že přinesl i spoustu nových otázek. I když prý bude vztah mezi těmito bakteriemi a rakovinou prostaty potvrzen, není jisté, zda jde o příčinu a následek.

S kolegy jsme sice určili možné biologické mechanismy, které by mohly být za spojením mezi bakteriemi a rakovinou prostaty, ale řada věcí stále není jasná. Například to, jak se lidé těmito bakteriemi vlastně nakazí nebo zda s těmito bakteriálními infekcemi souvisí chabá imunitní reakce organismu,“ připomíná doktorka Hurstová z Východoanglická univerzity.

TIP: Nebezpečí od krav? Kraví virus poprvé spojen s rakovinou prsu

Podle Hayley Luxtonové z medínského a poradenského centra pro léčbu rakoviny prostaty by nalezení bakteriální příčiny rakoviny prostaty znamenalo „revoluci“ v léčbě této nemoci. „Pokud se podaří prokázat, že tyto nově identifikované bakterie skutečně způsobují agresivní formu rakoviny prostaty, znamenalo by to, že bychom mohli zabránit samotnému vzniku rakoviny prostaty. Šlo by o obrovský průlom, který by mohl zachránit tisíce životů každý rok,“ věří výzkumná pracovnice Luxtonová.