Přímo vzhůru! Vědci zkoumají superschopnosti světa zvířat

13.09.2020 - Nikol Patíková

Schopnost některých zvířat, například gekonů, udržet se ve vertikální poloze či viset hlavou dolů vědce už nějakou dobu inspiruje. A přišli na to, jakým způsobem právě zmínění plazi gravitaci přelstí. Klíč spočívá v drobných chloupcích neboli fibrilách, které jim porůstají celé prsty a mohou pevně přilnout k jakémukoliv povrchu. Na rozdíl od uvedených ještěrů by člověk musel nést mnohem větší hmotnost, takže by nestačilo pokrýt fibrilami jen dlaně a chodidla.

TIP: NASA testuje „gekonní“ technologii pro úklid vesmírného smetí

Badatelé však zjistili, že určitý typ polymeru dokáže rovněž poměrně snadno přilnout k hladkým materiálům. Neznamená to, že budeme už brzy šplhat po skleněných mrakodrapech jako hrdinové akčních filmů. Nicméně popsaná technologie – která je zatím časově a finančně náročná – by mohla pomoct firmám a továrnám v pásové výrobě, kde se ke zvedání nejrůznějších předmětů využívá těžká mechanika.