Příští stanice vesmír: Japonci vypustí model vesmírného výtahu

05.09.2018 - Stanislav Mihulka

Miniaturní japonský model se stane prvním vesmírným výtahem v historii

<p>Jeden z dřívějších startů japonské rakety H-IIB</p>

Jeden z dřívějších startů japonské rakety H-IIB

Nápad postavit výtah ze Země do vesmíru není nový. V poslední době se ale objevují technologie, jako například nanomateriály, které by takový projekt mohly skutečně umožnit. A na konstrukci vesmírného výtahu už také pracují týmy vědců a inženýrů.

Jeden takový tým mají na japonské Univerzitě v Šizouce. Technologie potřebné ke stavbě vesmírného výtahu nyní hodlají testovat ve vesmíru. Ještě tento měsíc by měla zmenšený model části takového výtahu vynést japonská nosná raketa na oběžnou dráhu.

Miniaturní vesmírný výtah

Jde o raketu H-IIB japonské vesmírné agentury JAXA, která odstartuje z Kosmického centra Tanegašima na stejnojmenném japonské ostrově. Nosná raketa vynese miniaturní model vesmírného výtahu, který se vejde do krabice o rozměrech 6 × 3 × 3 centimetry.

TIP: Utopie, nebo realita: Jakou máme šanci, že postavíme výtah na Měsíc?

Pokud se vše podaří, měl by se kosmický minivýtah pohybovat ve vesmíru po kabelu, který bude natažený mezi dvěma minisatelity. Pohyb výtahu budou detailně sledovat kamery na minisatelitech. Japonský projekt se stane historicky prvním pokusem otestovat vesmírný výtah ve vesmíru.

Phys.org