Příznivý vývoj? Ozonová díra je nejmenší za posledních 30 let

09.11.2017 - Stanislav Mihulka

Velikost ozonové díry letos dosáhla dvojnásobku rozlohy Spojených států. Je tak menší než v loňském roce, na oslavy je ale ještě brzy

Ozonová díra - Stav ozonové díry nad Antarktidou 11. září

Není to tak zase tak dávno, co byla hlavním symbolem lidských zásahů do prostředí planety ozonová díra, tedy díra v ozonové vrstvě, která nás chrání před UV zářením z vesmíru. Dnes je to ale jiné. Tuto roli přebralo globální oteplování a ozonová díra se zmenšuje.

Dne 11. září dosáhla ozonová díra nad jižním pólem největšího rozsahu v letošním roce. Její velikost činila 19,6 milionů kilometrů čtverečních, což je asi dvojnásobek rozlohy Spojených států. To znamená, že se oproti roku 2016 zmenšila o 3,3 milionů kilometrů čtverečních.

TIP: Mezinárodní dohoda funguje: Ozonová díra nad Antarktidou se zmenšuje

Jsou to dobré zprávy? Jistě to nejsou úplně špatné zprávy, ale podle odborníků je to prý složitější, než se na první pohled zdá. Podle NASA je totiž za zmenšení ozonové díry v letech 2016 a 2017 zodpovědné spíše spontánní kolísání prostředí a nikoliv jednoznačné zlepšování situace s ozonem. Pokud se nestane nic zásadního, tak by se ozonová díra měla vrátit do původního stavu někdy kolem roku 2070.

• Zdroj fotografií: NASA / NASA Ozone Watch / Katy Mersmann