Proč leží uprostřed kráteru Tycho velký balvan?

25.05.2019 - Michal Švanda

Měsíční kráter Tycho patří k dominantám přivrácené měsíční polokoule. Za dobrých pozorovacích podmínek jej lze dokonce spatřit jako jasný bod i pouhýma očima, neboť se s průměrem 85 km řadí spíš mezi větší útvary svého druhu. Je velmi světlý (tedy mladý), s výraznou soustavou paprsků. Představuje archetyp pro celou třídu měsíčních kráterů, jež se projevují terasovitými svahy, relativně plochými dny a často výraznými centrálními pahorky. Astronomové však u něj objevili jednu zvláštnost: Při prohlížení podrobných snímků ze sondy Lunar Reconnaissance Orbiter vyšlo najevo, že na jeho středovém vrcholku leží asi 120 metrů velký balvan.

TIP: Kosmické extrémy: Největší krátery ve Sluneční soustavě

Podobný objekt vzbuzuje dojem zlomyslné akce mimozemšťanů, vědecká hypotéza je ovšem mnohem prozaičtější. Když před 110 miliony let vznikl Tycho srážkou velké planetky s Měsícem, bylo do okolí vyvrženo množství balvanů nejrůznějších velikostí. Ty jsou ostatně původcem jasných paprsků kráteru. Jeden balvan srážka vymrštila nahoru a jen náhodou dopadl zpět v oblasti centrálního vrcholu, který se v místě zformoval.