Proč má galaxie NGC 772 v souhvězdí Berana přerostlé spirální rameno?

28.03.2022 - Stanislav Mihulka

Galaxie NGC 772 vypadá na první pohled poněkud zvláštně – jedno z jejích spirálních ramen je jakoby přerostlé a deformované. Čím je tato podivnost způsobená?

<p>Spirální galaxie NGC 772 se svým nápadným ramenem na snímku dvoumetrového robotického dalekohledu Liverpool Telescope.</p>

Spirální galaxie NGC 772 ze souhvězdí Berana není úplně obyčejná. Na snímcích této galaxie je to vidět na první pohled. Jedno ze spirálních ramen galaxie je nápadně přerostlé, jako by šlo o galaktického mutanta. Není divu, že se NGC 772 dostala pod označením Arp 78 do legendárního katalogu neobvyklých galaxií „Atlas of Peculiar Galaxies“, který v roce 1966 sestavil americký astronom Halton Arp.

Nový snímek této zvláštní galaxie, která se nachází asi 100 milionů světelných let od Země, pořídil americký teleskop Gemini North, který pracuje na vrcholu havajského vulkánu Mauna Kea. Na snímku je zřetelně patrné výjimečně velké spirální rameno dotyčné galaxie.

Neobvyklá spirální galaxie

Rovněž je na něm patrné, že na rozdíl od řady spirálních galaxií, včetně naší Mléčné dráhy nebo Galaxie v Andromedě, neobsahuje takzvanou střední příčku, strukturu, která prochází centrem galaxie a od které se odvíjejí spirální ramena. V galaxii NGC 772 spirální ramena vycházejí přímo z jasně zářícího galaktického centra.

TIP: Hubbleův dalekohled zachytil dvojici galaxií v osudovém objetí

Proč má galaxie NGC 772 tak neobvyklé spirální rameno? Vysvětlení je v tomto případě podobné, jak u řady dalších galaxií neobvyklých tvarů. Může za to jiná galaxie, která se nachází v těsné blízkosti galaxie NGC 772. V tomto případě jde o trpasličí eliptickou galaxii NGC 770, která je od galaxie NGC 772 vzdálená asi 100 tisíc světelných let. Gravitační síly a slapové jevy mezi těmito galaxiemi vedly k deformaci zmíněného spirálního ramene.