Hubbleův dalekohled zachytil dvojici galaxií v osudovém objetí

12.10.2021 - Stanislav Mihulka

Ve vzdálenosti 100 milionů světelných let splývá dvojice spirálních galaxií. Ve vzdálené budoucnosti z nich vznikne jedna velká eliptická galaxie

<p>Dvojice splývajících galaxií Arp 91. Galaxie <strong>NGC 5953</strong>, kterou pozorujeme ve spodní části, svou gravitací natahuje jedno ze spirálních ramen galaxie <strong>NGC 5954</strong>.</p>

Dvojice splývajících galaxií Arp 91. Galaxie NGC 5953, kterou pozorujeme ve spodní části, svou gravitací natahuje jedno ze spirálních ramen galaxie NGC 5954.

Astronom z amerického Caltechu Halton Arp v roce 1966 sestavil legendární katalog Atlas of Peculiar Galaxies. Zahrnuje celkem 338 galaxií či skupin galaxií, které se liší od klasických spirálních a eliptických galaxií. Jde o sbírku galaktických kuriozit, které zároveň bývají oblíbenými objekty pro pozorování.

Týká se to i Hubbleova vesmírného dalekohledu, který již pozoroval řadu objektů tohoto pozoruhodného katalogu. Nejnověji se Hubble věnoval dvojici splývajících galaxií NGC 5953 a NGC 5954, které jsou známé pod společným označením Arp 91. Jde o dvě spirální galaxie, které mají z našeho pohledu velmi odlišný tvar, protože je sledujeme pod různým úhlem.

Srážka spirálních galaxií

Obě galaxie pozorujeme v osudovém objetí, ve vzdálenosti asi 100 milionů světelných let od nás. Pro astronomy je Arp 91 obzvlášť pěkným příkladem srážky galaxií. Galaxie NGC 5953, kterou pozorujeme ve spodní části, svou gravitací natahuje jedno ze spirálních ramen galaxie NGC 5954. Podobné interakce jsou mezi galaxiemi běžné, přinejmenším v kosmickém měřítku.

TIP: Vesmírný Halloween: Hubbleův vesmírný dalekohled ulovil galaktický přízrak

Odborníci jsou přesvědčeni, že výsledkem takových srážek spirálních galaxií jsou velké eliptické galaxie. Zároveň je ale jasné, že tyto srážky probíhají nesmírně dlouho, obvykle stovky milionů let. Nikdo z nás to už nejspíš neuvidí, ale nemáme důvod si myslet, že to s dvojicí galaxií Arp 91 dopadne nějak jinak. Ve velice vzdálené budoucnosti se z nich zrodí nová eliptická galaxie.