Proč Venuše září na obloze tak jasně?

18.05.2019 - Michal Švanda

<p>Jelikož oběžná dráha Venuše leží mezi Zemí a Sluncem, můžeme při pohledu z naší planety sledovat její fáze, stejně jako u Měsíce.</p>

Venuše může být po Slunci a Měsíci nejjasnějším objektem na nebi, za což vděčíme třem skutečnostem. Jednak je skutečně „lesklá“: Její albedo, tedy poměr mezi přijatým a odraženým zářením, činí 75 % – a to především kvůli husté atmosféře. Země odráží v průměru 30 % přijatého záření, Měsíc asi 10 %.

Za druhé Venuše krouží blízko zdroje záření, tedy Slunce, konkrétně ve vzdálenosti asi 0,7 astronomické jednotky. Jelikož intenzita světla s druhou mocninou vzdálenosti klesá, je blízkost planety ke hvězdě pro její jasnost na obloze důležitá. A do třetice se Venuše nachází poměrně blízko Zemi a současně je relativně velká.

TIP: Proč má Venuše tak pomalou rotaci?

Kombinací uvedených tří faktorů se tak stává nejjasnější planetou Sluneční soustavy při pozorování ze zemského povrchu. Blížit se jí může Jupiter, který hendikep ve vzdálenostech od nás a od centrální stálice dohání velikostí, neboť má téměř 150krát větší odrazovou plochu.

• Zdroj fotografií: Stellarium, Mattias Malmer, NASA