Průlom v léčbě plešatosti: Probuzené kořínky a farmy na pěstování vlasů

27.06.2019 - Stanislav Mihulka

Pokročilé technologie by mohly konečně zlomit prokletí plešatosti

Problém s plešatostí je nejspíš starý jako lidstvo samo a vytrvale vzdoruje pokusům o spolehlivou a dostupnou léčbu. Teď se ale zdá, že by moderní technologie tkáňového inženýrství a 3D tisku konečně mohly prokletí plešatosti zlomit. Dvě nezávislé vědecké studie se zaměřily na problém chybějících vlasů z různých úhlů – v prvním případě jde o podporu přirozeného růstu vlasů a v případě druhém o umělé pěstování folikulů.

Dvě cesty, jeden cíl

Vědecký tým Kolumbijské univerzity objevil doposud neznámé buňky, které jsou zodpovědné za aktivitu či spíše neaktivitu vlasových folikul. Na vině je podle vědců protein Oncostatin M, který v nově objevených buňkách způsobuje uspání vlasových folikul. První testy prováděné na myších vypadají slibně – u testovaných vzorků se vědcům podařilo probudit dříve spící vlasové folikuly a restartovat jejich opětovný růst. V další fázi se vědci hodlají zaměřit na vývoj léku či preparátu, který by produkci Oncostatinu M dokázal regulovat.

Druhou možností řešení plešatosti či nadměrného vypadávání vlasů je transplantace. Vlasové transplantace se v posledních letech neustále zlepšují. Stále ale závisejí na přesunu vlasových folikulů z jednoho místa na těle na jiné. Dnes jde o hlavní překážku léčebných zásahů proti plešatosti, hlavně u pacientů, kterým již nezbyly žádné vlasy.

TIP: Pátrání po genu plešatosti: Genetici prověřili DNA 52 tisíc mužů

Teď by se to ale mohlo změnit. Tým amerických badatelů vytvořil unikátní 3D tištěné minifarmy pro pěstování vlasových folikulů. Tyto plastové matrice jsou navrženy tak, aby poskytly vhodné mikroprostředí, které napodobuje pokožku. Kromě minifarem vědci také připravili nový koktejl růstových faktorů, který velmi efektivně stimuluje růst vlasů.

Nové léčebné postupy by se mohly dotknout nejen milionů mužů, které plešatost trápí ale i mnoha žen. Jen ve Spojených státech trpí podle autorů studie nadměrnou ztrátou vlasů okolo 30 milionů žen.