První start rakety Ariane 4

15 . 6 . 1988

Reklama

15. června 1988 se uskutečnil první úspěšný start evropské rakety Ariane 4. Její vývoj odstartoval v roce 1983. Byla využívána v mnoha variantách - mohla být doplněna dvěma nebo čtyřmi přídavnými raketovými motory na pevné i kapalné palivo. Raketa také byla vybavena systémem Spelda (Structure Porteuse Externe pour Lancements Doubles Ariane), který umožňoval dopravit do vesmíru i několik satelitů zároveň.

Základní verzí rakety byla Ariane 4 AR 40 se třemi stupni. První stupeň byl vysoký 58,4 m, měl průměr 3,8 m a maximální užitečné zatížení 2 100 kg při letu na geostacionární dráhu a 5000 kg na nízký orbit. Hlavní sílu raketě poskytovaly čtyři motory Viking 5, každý o tahu 667 kN. Druhý stupeň obsahoval jeden motor Viking a třetí stupeň pak jeden motor HM7 na kapalný kyslík/vodík.

AR 44L, plně vybavená čtyřmi dodatečnými raketovými motory na kapalné palivo, byla čtyřstupňová, vážila 470 tun a dokázala dostat na geostacionární dráhu 4 730 kg užitečného zatížení nebo 7 600 kg na nízkou oběžnou dráhu.

TIP: Rakety, co změnily svět: Diamant a Ariane, evropský úspěch z Francie

Ariane 4 úspěšně odstartovala více než stokrát, pouze v únoru 1990 a v lednu a prosinci 1994 skončil start katastrofou (dosáhla tak úspěšnosti více jak 97 %). Poslední start se konal 15. února 2003, kdy raketa na oběžnou dráhu vynesla satelit Intelsat 907. Nahradila ji raketa Ariane 5 s možností nést větší užitečné zatížení.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Arianespace

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Starší ženy často nepovažují nošení kruhů za nic mimořádného. Za dlouhá léta si na těžkou ozdobu zvykly.

Zajímavosti

Pistole na drony DroneGun MkIII

Věda

Geostacionární komunikační satelit SES-15

Reklama
Historie

Párek supermasivních černých děr před srážkou

Vesmír

Obrněné automobily SdKfz 222 se používaly hlavně pro předsunutý průzkum

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907