Ptačí vůně: Alkounci svádějí samičky svým vlastním parfémem

30.05.2018 - Stanislav Mihulka

I ptáci mají své rafinované vůně a nebojí se je použít k randění

<p>Alkounci chocholatí na pobřežním útesu</p>

Alkounci chocholatí na pobřežním útesu

Když přijde na páření, ptáci to nemají úplně jednoduché. Žádné randící mobilní aplikace, žádná rychlá rande. Samci ptáků proto musí předvést všechno, co v nich je, aby se mohli seznámit se svojí vyvolenou.

Samci alkounků chocholatých, mořských ptáků ze severního Pacifiku, mají k dispozici nápadné hřebínky z per, díky nimž jsou nepochybně pro své samice atraktivní. Pro účely svádění mají ale ještě něco lepšího. Svůj vlastní a pořádně silný parfém, který voní po citrusech. Je to zřejmě jedna z nejsilnějších vůní u ptáků. Hřebínek v kombinaci s parfémem, tomu se téměř nedá odolat.

TIP: Miluj svého souseda: Ptáci rádi hnízdí s přáteli, kteří jim jsou podobní

Donedávna si odborníci nebyli jistí, zda ptáci vůbec mají rozvinutý smysl čichu. Ukázalo se, že mají. A nejen to. Jak je vidět, alkounci a nejspíš i další ptáci mohou svým pachem lákat partnerky. Intenzita vůně parfému alkounků podle všeho informuje samice o tom, jak dobrý ten který samec je.

IFL Science, Behavioral Ecology