Rozpustilé hvězdné nemluvně vyplivuje dva různé výtrysky plynu

01.03.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Hvězdné mládě MMS 5/OMC-3 se svými výtrysky</p>

Hvězdné mládě MMS 5/OMC-3 se svými výtrysky

Astronomové nedávno objevili hvězdné mládě, které je velmi speciální tím, že z něj proudí dva nestejné výtrysky hmoty. Tyto výtrysky se spustily v různou dobu, pohybují se různou rychlostí a mají ke hvězdě různý úhel sklonu.

Když se hvězda zrodí z molekulárního vodíkového mračna a zažehne svoji termojadernou reakci, obvykle stále ještě roste a přitahuje okolní hmotu. Někdy se přitom stává, že část hmoty unikne gravitační přitažlivosti hvězdného mláděte a vyrazí od něj pryč, v podobě rozmanitých výtrysků hmoty.

Netradiční výtrysky plynu

Výtrysky hvězdného mláděte, které nese označení MMS 5/OMC-3, jsou ale vážně zvláštní. Jeden z výtrysků této hvězdy se pohybuje rychle a spustil se asi před 500 lety. Pomalejší z výtrysků začal dříve, asi před 1 300 lety. Yuko Matsushita s kolegy změřili charakteristiky rádiových vln záření výtrysků a z nich odhadli jejich rychlost a stáří.

TIP: Soustava ALMA pozorovala kvílení čerstvě zrozené masivní hvězdy

Pozorování takto mladých výtrysků je pro astronomy velmi přínosné. Starší výtrysky totiž mohou měnit své vlastnosti v důsledku vnějších vlivů. Výjimečná mladičká hvězda MMS 5/OMC-3 by svými výtrysky mohla přispět k pochopení toho, jak vlastně takové výtrysk hmoty vznikají. Pozorování umožnily velmi citlivé radioteleskopy soustavy ALMA.

ALMA