S větrem v zádech: Poznejte slavné plachetnice historie i dneška

13.03.2021 - Kateřina Helán Vašků

Moře brázdily již před čtyřmi tisíci lety v Indonésii, hojně je využívali Vikingové a zlatou éru zažily v době zámořských objevů. Plachetnice se ovšem těší oblibě i dnes, o čemž svědčí řada replik těch nejkrásnějších a nejslavnějších z nich

<h3>Nesmrtelný silák</h3><p><strong>USS Constitution</strong> představuje skutečný unikát: Třístěžňová fregata je totiž originál. Na vlnách se plaví od roku 1797 a kromě britské <strong>HMS Victory</strong> (která se však několik let rekonstruovala) jde o nejstarší a nejdéle sloužící válečnou loď světa. <strong>Vznikla v bostonské loděnici podle návrhu konstruktéra Joshuy Humphreyse a největší úspěch slavila roku 1812, kdy porazila pět anglických plavidel.</strong> Vysloužila si tak přezdívku <strong>Old Ironside</strong>, v překladu „lamželezo“. Od roku 1907 funguje v Bostonu jako muzejní loď s prohlídkami pro veřejnost.</p>

Nesmrtelný silák

USS Constitution představuje skutečný unikát: Třístěžňová fregata je totiž originál. Na vlnách se plaví od roku 1797 a kromě britské HMS Victory (která se však několik let rekonstruovala) jde o nejstarší a nejdéle sloužící válečnou loď světa. Vznikla v bostonské loděnici podle návrhu konstruktéra Joshuy Humphreyse a největší úspěch slavila roku 1812, kdy porazila pět anglických plavidel. Vysloužila si tak přezdívku Old Ironside, v překladu „lamželezo“. Od roku 1907 funguje v Bostonu jako muzejní loď s prohlídkami pro veřejnost.

<h3>Tisíciletý mořský hřebec</h3><p>Plavidlo nazvané <strong>Havhingsten fra Glendalough</strong> <em>(„mořský hřebec z Glendalough“)</em> je replikou druhé největší kdy nalezené vikingské lodi <strong>Skuldelev 2</strong>. Jedná se o drakkar, velkou válečnou veslici, poháněnou navíc čtvercovou plachtou. Skuldelev 2 vznikl kolem roku 1042 v okolí irského Dublinu (okupovaného Dány) a koncem 11. století se potopil u dánských břehů. Jeho replika spatřila světlo světa v letech 2000–2004 v Dánsku: K její výrobě posloužilo 300 dubů, 7 000 hřebíků i nýtů a dnes ji lze obdivovat v muzeu Vikingů v Roskilde. </p>

Tisíciletý mořský hřebec

Plavidlo nazvané Havhingsten fra Glendalough („mořský hřebec z Glendalough“) je replikou druhé největší kdy nalezené vikingské lodi Skuldelev 2. Jedná se o drakkar, velkou válečnou veslici, poháněnou navíc čtvercovou plachtou. Skuldelev 2 vznikl kolem roku 1042 v okolí irského Dublinu (okupovaného Dány) a koncem 11. století se potopil u dánských břehů. Jeho replika spatřila světlo světa v letech 2000–2004 v Dánsku: K její výrobě posloužilo 300 dubů, 7 000 hřebíků i nýtů a dnes ji lze obdivovat v muzeu Vikingů v Roskilde. 

<h3>Rudá kráska z Hongkongu</h3><p><strong>Duk Ling</strong> <em>(v překladu „chytrá kachna“)</em> působí ve Victoria Harbour v Hongkongu. Jedná se o poslední původní hongkongskou džunku – čínský typ plachetnice, který se hojně používal přes 2 000 let a patřil mezi nejúspěšnější typy lodí v historii. <strong>Postavili ji v roce 1955 ve východoasijském Macau jako rybářskou loď určenou k lovení krabů</strong>, později sloužila převážně k turistickým účelům. V roce 2014 se stala jednou z obětí tajfunu Kalmaegi a potopila se. Z hloubky 18 metrů se ji však podařilo vylovit, načež podstoupila kompletní rekonstrukci v přepočtu asi za 33 milionů korun. Zhruba 20 metrů dlouhá loď s kapacitou 30 pasažérů byla opět spuštěna na vodu v červnu 2015. </p>

Rudá kráska z Hongkongu

Duk Ling (v překladu „chytrá kachna“) působí ve Victoria Harbour v Hongkongu. Jedná se o poslední původní hongkongskou džunku – čínský typ plachetnice, který se hojně používal přes 2 000 let a patřil mezi nejúspěšnější typy lodí v historii. Postavili ji v roce 1955 ve východoasijském Macau jako rybářskou loď určenou k lovení krabů, později sloužila převážně k turistickým účelům. V roce 2014 se stala jednou z obětí tajfunu Kalmaegi a potopila se. Z hloubky 18 metrů se ji však podařilo vylovit, načež podstoupila kompletní rekonstrukci v přepočtu asi za 33 milionů korun. Zhruba 20 metrů dlouhá loď s kapacitou 30 pasažérů byla opět spuštěna na vodu v červnu 2015. 

<h3>Dědictví českého mořeplavce</h3><p><strong>La Grace</strong> – právě tak zněl název lodi prvního českého námořníka a pražského rodáka <strong>Augustina Heřmana. Mořeplavec s ní nejprve několikrát přeplul Atlantik, ve 2. polovině 17. století začal přepadat španělská obchodní plavidla</strong> a nakonec se stal jedním z největších vývozců tabáku v Americe. Novodobá La Grace je věrnou replikou brigy, středně velké univerzální plachetnice. Stavěla se od roku 2008 a na vodu ji slavnostně spustili 5. prosince 2010.  </p>

Dědictví českého mořeplavce

La Grace – právě tak zněl název lodi prvního českého námořníka a pražského rodáka Augustina Heřmana. Mořeplavec s ní nejprve několikrát přeplul Atlantik, ve 2. polovině 17. století začal přepadat španělská obchodní plavidla a nakonec se stal jedním z největších vývozců tabáku v Americe. Novodobá La Grace je věrnou replikou brigy, středně velké univerzální plachetnice. Stavěla se od roku 2008 a na vodu ji slavnostně spustili 5. prosince 2010.  

<h3>Prastará chlouba Indonésie</h3><p>Plachetnici <strong>Samudra Raksa</strong> <em>(neboli „průvodce moře“)</em> nechal postavit britský námořník a dobrodruh <strong>Philip Beale</strong> počátkem 21. století a jako předloha mu posloužily basreliéfy znázorňující lodě v indonéském buddhistickém chrámu Borobudur pocházející z roku 825. Beale se totiž domníval, že zmíněné stély zachycují obchodní plavbu z Indonésie ke břehům Afriky, a rozhodl se to dokázat na vlastní pěst. <strong>Na téměř dvacetimetrové lodi se pak v letech 2003–2004 plavil spolu s patnáctičlennou posádkou a skutečně dorazil až k Madagaskaru, do Jižní Afriky a Ghany. </strong></p>

Prastará chlouba Indonésie

Plachetnici Samudra Raksa (neboli „průvodce moře“) nechal postavit britský námořník a dobrodruh Philip Beale počátkem 21. století a jako předloha mu posloužily basreliéfy znázorňující lodě v indonéském buddhistickém chrámu Borobudur pocházející z roku 825. Beale se totiž domníval, že zmíněné stély zachycují obchodní plavbu z Indonésie ke břehům Afriky, a rozhodl se to dokázat na vlastní pěst. Na téměř dvacetimetrové lodi se pak v letech 2003–2004 plavil spolu s patnáctičlennou posádkou a skutečně dorazil až k Madagaskaru, do Jižní Afriky a Ghany. 

<h3>Na vlnách kolem světa </h3><p>Slavná galeona anglického korzára <strong>Francise Drakea</strong> se původně jmenovala <strong>Pelican</strong>, během své plavby kolem zeměkoule v letech 1577–1580 ji však proslulý mořeplavec překřtil na <strong>Golden Hind</strong> <em>(v překladu „zlatá laň“)</em>. <strong>Plachetnice, jejíž výstavbu financovala i královna Alžběta I., byla poprvé spuštěna na vodu roku 1570.</strong> Replika v původním měřítku pak vznikala od roku 1973 v Appledore v Severním Devonu. V následujících letech loď procestovala celý svět, přičemž překonala víc než 140 000 km. V roce 1992 se vrátila do Velké Británie a od roku 1996 je k vidění u břehů Temže.</p>

Na vlnách kolem světa 

Slavná galeona anglického korzára Francise Drakea se původně jmenovala Pelican, během své plavby kolem zeměkoule v letech 1577–1580 ji však proslulý mořeplavec překřtil na Golden Hind (v překladu „zlatá laň“). Plachetnice, jejíž výstavbu financovala i královna Alžběta I., byla poprvé spuštěna na vodu roku 1570. Replika v původním měřítku pak vznikala od roku 1973 v Appledore v Severním Devonu. V následujících letech loď procestovala celý svět, přičemž překonala víc než 140 000 km. V roce 1992 se vrátila do Velké Británie a od roku 1996 je k vidění u břehů Temže.

<h3>Věhlasná objevitelka</h3><p>Vlajkovou lodí slavné Kolumbovy trojice, s níž roku 1492 přistál u břehů Nového světa, byla <strong>Santa María</strong>. Vznikla v roce 1460 ve španělském přístavním městě Pontevedra, ale o jejích rozměrech se bohužel mnoho informací nedochovalo. <strong>Odhaduje se, že šlo o středně velkou třístěžňovou plachetnici čili karaku, která měřila kolem 20 metrů. Jisté je, že se potopila již 25. prosince 1492 u Haiti poté, co najela na mělčinu</strong>. V minulosti se objevilo hned několik jejích replik: Jedna z nich byla postavena v letech 1997–1998 také na Madeiře a od té doby slouží zejména k turistickým plavbám. </p>

Věhlasná objevitelka

Vlajkovou lodí slavné Kolumbovy trojice, s níž roku 1492 přistál u břehů Nového světa, byla Santa María. Vznikla v roce 1460 ve španělském přístavním městě Pontevedra, ale o jejích rozměrech se bohužel mnoho informací nedochovalo. Odhaduje se, že šlo o středně velkou třístěžňovou plachetnici čili karaku, která měřila kolem 20 metrů. Jisté je, že se potopila již 25. prosince 1492 u Haiti poté, co najela na mělčinu. V minulosti se objevilo hned několik jejích replik: Jedna z nich byla postavena v letech 1997–1998 také na Madeiře a od té doby slouží zejména k turistickým plavbám. 

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Než Zdena zjistila, co se děje s jejím tělem a duší, uběhlo mnoho let. Narodila se s rozštěpem šourku. Znamená to, že jeho pohlavní orgány se více podobaly ženským, ačkoliv byly mužské.

Zajímavosti

Potulná planeta s měsíce, na němž může být kapalná voda.

Vesmír

DiMaggigo poslední slova prý zněla: „Konečně zase uvidím Marilyn!“

Historie

Snímek z kalifornské Santa Clarity kde v listopadu 2019 šestnáctiletý střelec Nathaniel Berhow zabil dva studenty a další tři spolužáky postřelil.

Věda

Červeně vybarvené chloupky vylučují olej, žlutými oválky průduchů list dýchá.

Příroda

Sto tisíc křížů

Křesťanské poutní místo, ale také symbol odporu Litevců vůči okupačnímu sovětskému režimu. To je Hora křížů. Na uměle vybudovaný pahorek, který se nachází nedaleko litevského města Šiauliai, lidé první kříže vztyčili v první polovině 19. století na památku obětí polského listopadového povstání z roku 1831. I dnes sem poutníci přináší nové kříže a odhaduje se, že se jich na kopci tyčí již více než sto tisíc. (foto: Wikimedia Commons, Liilia MorozCC BY-SA 4.0)

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907