Šílený nápad nebo skvělý koncept? Na ISS testují LEGO satelity

31.10.2017 - Stanislav Mihulka

Z paluby ISS byl poprvé vypuštěn satelit, sestavený přímo na oběžné dráze

Satlet - Jak vypadá satlet na oběžné dráze?

Až doposud vznikaly všechny satelity, které se objevují na oběžné dráze, v podstatě stejným způsobem. Startup NovaWurks teď ale přichází s novým a převratným postupem tvorby stavebnicových satelitů.

Jejich systém je založený na takzvaných satletech (HISats, z anglického Hyper-Integrated Satlets). Satlety jsou navenek identické, 7 kilogramů vážící moduly, o rozměrech 20 × 20 × 10 centimetrů.

Stavebnice na oběžné dráze

Fungují podobně jako kostky satelitní stavebnice LEGO. Z jednitlivých kostek je možné sestavit mnoho různých satelitů, ať už na Zemi nebo na oběžné dráze. Software pak určí, jakou roli bude ten který modul hrát.

TIP: SkyFire: NASA pošle k Měsíci sondu sestavenou ze 6 CubeSatů

Astronauti na palubě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) před pár dny složili ze satletů experimentální satelit SIMPL (Satlet Initial Proofs and Lessons). V pátek 27. října vypustili SIMPL do vesmíru zařízením NanoRacks, které slouží k vypouštění mikrosatelitů z paluby ISS. Je to poprvé, kdy byl satelit sestaven z více komponent přímo na oběžné dráze a vypuštěn do vesmíru.

• Zdroj textu: Space.com