Šlo by reálně vytvořit tzv. Dysonovu sféru?

Dysonova sféra je hypotetická superkonstrukce, jež by umožnila využití absolutně veškeré energie, kterou uvolňuje hvězda. Jak reálné je vytvoření takové teoretické stavby?

30.10.2021 - Michal Švanda

Jde o téma pro autory vědecko-fantastických filmů: Vyspělá civilizace obepne svoji hvězdu kulovým povrchem, jenž zadrží veškerou energii, kterou stálice ve formě záření vysílá do prostoru. Obyvatelé tak vyřeší energetický problém, a navíc získají téměř neomezený prostor pro svoji existenci.

TIP: Hřeje Jupiter? Kolik energie si vyrobí planeta sama?

Ve skutečnosti je však popsaná myšlenka technicky jen obtížně proveditelná. Pevná Dysonova sféra by zahrnovala mnoho nevýhod: V současnosti například neznáme dost pevný materiál, z nějž bychom ji mohli zkonstruovat. Za druhé by jej bylo zapotřebí ohromné množství. A obtíže by přinášely i fyzikální zákony. Z jednoduchých aplikací gravitačního zákona vyplývá, že by se sféra nacházela v ideální gravitační rovnováze s hvězdou, takže by se vůči ní mohla reálně pohybovat bez omezení. Hrozila by tudíž srážka a civilizace by musela mít možnost pohyb sféry korigovat. Blíž k realitě má proto představa neúplné Dysonovy sféry, například ve formě prstence, složitější struktury oblouků, nebo dokonce jednotlivých „ostrůvků“.