Smrtící triky zákeřnic: Když lovci napodobují oběti

03.04.2017 - Zuzana Teličková

Studie Ann Wignallové z Katedry biologických věd na Macquarie University v Sydney poukázala na neobvyklou taktiku ploštic z čeledi zákeřnicovitých. Tento hmyz dokáže trhavými pohyby v pavučině napodobit bezmocnou snahu vyčerpané oběti a přilákat tak k sobě hladového pavouka

Pavouk bude na večeři -<p>Ploštice z čeledi zákeřnicovitých s obětí</p>
Pavouk bude na večeři -

Ploštice z čeledi zákeřnicovitých s obětí

Jakmile se pavouk přiblíží, ploštice jej opatrně osahá tykadly, pomalu se přesune nad něj a zaujme bojovou pozici. Pak zaútočí bodcem tvořícím ústní ústrojí. Pavouk se během deseti sekund přestane hýbat a ploštice jej sežere. Wignallová analyzovala tuto taktiku patřící k tzv. agresivním mimikrům v laboratoři, kde shromáždila množství pavouků, ploštic a octomilek představujících obvyklou pavoučí kořist. Pavučiny byly i s jejich obyvateli umístěny na stoly izolované od vnějších vibrací a vědci měřili záchvěvy způsobené octomilkami, mšicemi, spadnutými listy, plošticemi i jinými pavouky.

TIP: Nejbojovnější ze všech tvorů aneb Mravenci na válečné stezce

Ukázalo se, že pavouci nereagují na listí zachycené v pavučině a na blížící se samečky odpovídají samičky nastavením do kopulační pozice. Pouze v případě, že se do sítě chytí muška či mšice, přispěchají k ní. Stejně však reagují na ploštici předvádějící útočné mimikry. Záznamy měření odhalili, že ploštice dokáže velmi věrně napodobit pohyby malého vysíleného hmyzu, který se marně pokouší vyprostit. Pavouk je tak dokonale ošálen a vydá se vstříc jisté smrti. Některé lovecké strategie ploštic by se podle vědců daly využít ve prospěch člověka. Zákeřnicovití (Reduviidae) totiž mimo jiné využívají mrtvých termitů, aby do své blízkosti nalákali živé jedince, které pak snadno uloví. Mohli by tak pomoci snížit škody způsobené termity, kteří škodí dřevu a rozvracejí rovnováhu ekosystémů.

Příroda 12/2010