Syntetická kost s kostní dření zajistí dostatek zdravých krevních buněk

09.05.2017 - Redakce Tajemství vesmíruStanislav Mihulka

Transplantace buněk kostní dřeně není jednoduchá. Co ale zkusit transplantovat kompletní syntetické kosti?

Krev -<p>Umělá kostní dřeň vyrobí potřebné krevní buňky</p>
Krev -

Umělá kostní dřeň vyrobí potřebné krevní buňky

Někteří lidé trpí onemocněním krve nebo imunity. Scházejí jim krevní buňky, které je nutné nějak nahradit. Nebývá to ale snadné a současné léčebné postupy přinášejí závažné nežádoucí účinky.

V lidském těle je kostní dřeň místem, kde za normálních okolností z kmenových buněk vznikají krevní buňky. Pokud má někdo kostní dřeň poškozenou nebo nefunkční, tak mu v dnešní době mohou transplantovat zdravé buňky kostní dřeně. Problém je v tom, že je nejprve nutné pro ně udělat místo a zlikvidovat původní kostní dřeň. To obvykle vyžaduje drsné zákroky, které ohrožují zdraví a někdy i život pacienta.

TIP: Transplantace lidských kmenových buněk vrátila zrak pokusným králíkům

Vědci proto vyvinuli implantát, který funguje jako syntetická kost s kostní dření. Po voperování do těla pacienta dokáže tato umělá kostní dřeň vyrábět potřebné krevní buňky, aniž by bylo nutné drasticky ničit původní kostní dřeň.

New Scientist, PNAS