V Antarktidě objevili radioaktivní kosmický prach v čerstvě napadaném sněhu

12.08.2019 - Stanislav Mihulka

Mezinárodní tým vědců nedávno v Antarktidě analyzoval čerstvý sníh a zjistil, že je v něm materiál, který nepochází ze Sluneční soustavy, nýbrž z okolního vesmíru.

<p>Antarktida na snímku satelitu Landsat 7</p>

Antarktida na snímku satelitu Landsat 7

Dominik Koll z Australian National University a jeho spolupracovníci odebrali celkem půl tuny čerstvého antarktického sněhu, nechali jej rozpustit, aby ho analyzovali. Nečekaně v něm vystopovali radioaktivní izotop železa-60 a současně potvrdili, že pochází z mezihvězdného vesmírného prostoru. Do Antarktidy se tento izotop dostal s kosmickým prachem a nasněžil tam v průběhu minulých 20 let.

Radioaktivní prach z vesmíru

Izotop železa-60 má oproti běžnému a stabilnímu železu-56 navíc čtyři neutrony a je mírně radioaktivní. Rozpadá se s poločasem 2,6 milionu let. Radioaktivní železo-60 vzniká v důsledku některých jaderných procesů a také při explozích supernov. Vědci ho našli v kosmickém prostoru, na Měsíci, na Zemi, na dně oceánu, ve vrstvách o stáří 2 až 2,5 milionu let.

TIP: Meteorit z Antarktidy ukrýval nečekaný poklad: Úlomek komety

Badatelé vyloučili, že by objevené železo-60 mohlo pocházet ze Země. Nejvíce pravděpodobné prý je, že jde prach z explozí supernov, který poletuje v Místním mezihvězdném mračnu. Sluneční soustava se na své pouti Mléčnou dráhou dostala do tohoto mračna asi před 40 až 50 tisíci let a v současnosti se stále pohybujeme na periferii mračna. Prach z Místního mezihvězdného mračna se nakonec podle všeho dostal až do Antarktidy.

PhysicsWorld

• Zdroj fotografií: Satellite Imaging Corp.