Vědci potvrdili, že ultrafialové záření u lidí zvyšuje milostnou touhu

28.08.2021 - Stanislav Mihulka

Lidé často spojují krásu a atraktivní vzhled s opálením. A jak se zdá, mají pravdu. Nedávný výzkum potvrdil dosavadní představy, že léto a Slunce mají blízko k lásce a sexu

<p>Sluneční záření a především jeho ultrafialová složka „pumpuje“ do lidí pohlavní hormony.</p>

Izraelský vědecký tým, který vedla Carmit Levy z univerzity v Tel Avivu, vystopoval mechanismus, kterým ultrafialové záření zvyšuje milostnou touhu u mužů i žen. Vědci uspořádali experiment, během něhož za kontrolovaných podmínek vystavili celkem 32 mužů a žen středněvlnnému ultrafialovému záření UVB, které je součástí slunečního záření. Výsledky byly jednoznačné. Použité ultrafialové záření zvyšuje milostnou touhu u obou pohlaví. Kromě toho u mužů také vzrostla agresivita. Vše nasvědčuje tomu, že sluneční záření, které prochází kůží, zasahuje do fungování lidských pohlavních hormonů.

Klíčový protein p53

Již dlouho se ví, že ultrafialová složka slunečního záření působí na zvyšování hladiny testosteronů u mužů. Rovněž nebylo tajemstvím, že se slunce podílí na ovládání lidské sexuality. Konkrétní mechanismy ale doposud nebyly známé. Izraelští vědci zjistili, že klíčem je v tomto případě protein p53.

TIP: Jak zastavit útok chřipkových virů? Lékaři doporučují ultrafialové záření

Tento protein je významný regulátor, který ovlivňuje činnost mnoha dalších genů. Podílí se na růstu buněk i jejich stárnutí a likvidaci buněčnou smrtí. Na starost má i opravy DNA, včetně poškození ultrafialovým zářením. Je také součástí naší obrany proti nádorům. Jeho poškození je častou příčinou rozvoje rakoviny. Teď se ukázalo, že právě protein p53 je důležitým „prostředníkem“ mezi ultrafialovým zářením a lidskou náruživostí. Když vědci u pokusných zvířat protein p53 vypnuli, tak ultrafialové záření přestalo ovlivňovat jejich sexuální apetit.