Vesmírné teleskopy objevily primitivní atmosféru u horkého neptunu

19.05.2017 - Stanislav Mihulka

Teleskopy Hubble a Spitzer detailně prozkoumaly atmosféru exoplanety HAT-P-26. Výsledky pozorování ukazují, že je plná vodíku a hélia

HAT-P-26b -<p>Na pozorování atmosféry horkého neptunu se podílely teleskopy Hubble a Spitzer</p>
HAT-P-26b -

Na pozorování atmosféry horkého neptunu se podílely teleskopy Hubble a Spitzer

Nový výzkum přinesl průlomový objev „primitivní atmosféry“ u planety ze vzdáleného planetárního systému. Toto pozorování by mohlo mít zásadní vliv na naše modely vzniku a vývoje planet.

Mezinárodní tým badatelů, který vedla Hannah Wakefordová z NASA a David Sing z britské Exeterské univerzity, uskutečnil jedno z nejvíce detailních pozorování planetu typu „horký neptun“. Horké neptuny jsou planety, které se velikostí blíží našemu Neptunu, ale na rozdíl od něj obíhají svou hvězdu v těsné blízkosti, takže na nich panují mnohem vyšší teploty. Svá pozorování uskutečnili s pomocí Hubbleho vesmírného dalekohledu a také Spitzerova vesmírného infradalekohledu.

Horký neptun s primitivní atmosférou

V tomto případě šlo o horký neptun HAT-P-26b, který je od nás vzdálený asi 430 světelných let. Astronomové zjistili, že atmosféra planety je tvořená z naprosté většiny vodíkem a héliem, a že není příliš zahalená oblaky.

Takové složení atmosféry je možné označit jako „primitivní“, protože připomíná chemii z počátku vesmíru, kdy ještě nebyly vytvořené těžší chemické prvky. Kromě toho obsahuje i množství vody. Vědci se domnívají, že horký neptun HAT-P-26b vznikl buď blízko hvězdy, nebo vznikl v pozdní fázi vývoje planetárního systému anebo obojí.

TIP: Jakým typem exoplanety je horký neptun?

Nízkým obsahem těžších prvků se exoplaneta HAT-P-26b blíží spíše Jupiteru a Saturnu než Neptunu a Uranu, kde je těžších prvků asi dvacetkrát více. To vědci neočekávali a budou muset rozšířit své modely vývoje planet.

University of Exeter, Science