Vesmírný teleskop Jamese Webba by měl zkoumat tajemství hnědých trpaslíků

Do vesmíru se chystá teleskop Jamese Webba. Přinese spoustu nových objevů, například o hnědých trpaslících

08.01.2018 - Stanislav Mihulka

Hnědí trpaslíci jsou zvláštní vesmírná tělesa. Nejsou to ani hvězdy, ani planety. Jejich existence byla potvrzena v roce 1995 a od té doby jsme jich objevili velké množství. Přesto stále nevíme například to, jak vlastně hnědí trpaslíci vznikají.

Vznikají hnědí trpaslíci jako hvězdy, tedy zhroucením mračna kosmického plynu? Anebo jako planety, postupným slepováním materiálu v protoplanetárním disku? Někteří hnědí trpaslíci jsou ve společnosti hvězd, jiní se zase pohybují vesmírem osamoceně.

James Webb se zaměří i na hnědé trpaslíky

S výzkumem záhad hnědých trpaslíků teď vědcům velmi pomůže vesmírný teleskop Jamese Webba, který by se měl v dohledné době objevit ve vesmíru a spustit svá pozorování. Bude se na tom podílet hned několik vědeckých týmů.

TIP: Hnědí trpaslíci mají silná magnetická pole: Stejně jako pravé hvězdy

Étienne Artigau z kanadské univerzity Université de Montréal a jeho tým si brousí zuby na výzkum hnědého trpaslíka SIMP0136. Je to lehký, mladý a osamocený hnědý trpaslík, jeden z nejbližších našemu Slunci. Vědci už dříve zjistili, že má atmosféru s oblaky. Artigau a spol. by rádi pomocí Webbova teleskopu prozkoumali například to, z jakých chemických prvků a sloučenin se tato oblaka skládají.

NASA / Webb Telescope