Řešení letité záhady: Co zatmívá mladou hvězdu PDS 100 ze souhvězdí Orionu?

02.06.2017 - Stanislav Mihulka

Záři hvězdy PDS 100 zakrývá něco opravdu hodně velkého. Vědci nyní přišli s teorií, co by to mohlo být

Obr s prstenci -<p>Hvězdu PDS 100 z našeho pohledu zřejmě zakrývá gigantická planeta s kolosálními prstenci</p>
Obr s prstenci -

PDS 100 ze souhvězdí Orionu je hvězda dost podobná Slunci. Od Země ji dělí asi 1 000 světelných let. Její teplota je přibližně stejná jako u naší centrální hvězdy a je jenom o něco málo větší. Provází ji ale velká záhada.

Odborníci už před pár lety zjistili, že každé dva a půl roku tuhle hvězdu něco zakryje. Jsou to vskutku extrémní zatmění, která trvají dva až tři týdny a hvězda při nich ztmavne na pouhých 30 % své obvyklé záře.

Stín plynného obra s prstenci

Astrofyzik Hugh Osborn z anglické Univerzity ve Warwicku a jeho spolupracovníci analyzovali data o záři hvězdy sesbíraná během 15 let pozorování. Nakonec dospěli k závěru, že hvězdu musí zatmívat doposud neobjevená planeta, která ji obíhá. A nebude to žádný střízlík. Nejspíše jde o plynného obra, jehož hmotnost odpovídá až 50 Jupiterům. Planety ještě ke všemu zřejmě obklopují monumentální prstence.

TIP: Jak se zformovaly prstence kolem planet?

Již poměrně brzy vyjde najevo, zda jsou úvahy Osbornova týmu správné. Další zatmění nebo spíše zakrytí hvězdy PDS 100 by totiž mělo nastat letos v září. Hvězda je naštěstí poměrně jasná, takže se na jejím výzkumu mohou podílet i amatérští astronomové se svými přístroji. Podle všeho se na to celá řada z nich chystá. V září bychom měli vědět více.

University of Warwick