Zachrání hybridní embryo ze zkumavky vyhynulý poddruh nosorožce?

Vědci hlásí převratný okamžik v záchraně nosorožců bílých severních. Podařilo se jim vytvořit zcela první hybridní embryo nosorožce

10.07.2018 - Stanislav Mihulka

Letos v březnu musel být ve svých 45 letech utracen Sudán, nejspíš poslední žijící samec nosorožce tuponosého severního (Ceratotherium simum cottoni). Na světě už jsou jenom dvě samice tohoto poddruhu, Sudánova dcera Najin a vnučka Fatu, které žijí v soukromé rezervaci Ol Pejeta v Keni, pod zcela nepřetržitým dohledem ozbrojených stráží.

Sudánovi ale těsně před smrtí odebrali vzorky DNA a hlavně sperma. Tím pádem máme šanci udržet genom nosorožců tuponosých severních při životě pro další generace. Vědci vymysleli plán, podle kterého vytvoří hybridní embrya ze spermie samce nosorožce tuponosého severního, čili Sudána a dalších již zemřelých samců, a z vajíčka samice velmi blízce příbuzného poddruhu nosorožce tuponosého jižního, který je naopak nejběžnějším nosorožcem dnešního světa. Žije jich asi 20 tisíc. Ve zkumavce vytvořené embryo pak hodlají implantovat do dělohy samice nosorožce tuponosého jižního, která mládě donosí.

TIP: Na světě jsou už jenom tři poslední severní nosorožci tuponosí

Vědci nedávno ohlásili významný úspěch, kterým splnili první fázi záchranného plánu. Použili sperma severních nosorožců tuponosých a oplodnili s ním 13 vajíček jižních nosorožců tuponosých. V tuto chvíli mají k dispozici 2 embrya, které je možné vložit do samic. Hybridní mládě nosorožců by se prý mohlo narodit do tří let. Naděje na zachování nosorožců bílých severních tak stále žije.

IFL Science, Nature Communication