Odkud se na Marsu bere metan? Mohl by pocházet z porézních minerálů

10.06.2016 - Stanislav Mihulka

Podle francouzských astrofyziků by metan mohly na Marsu uvolňovat zeolity – materiál, který známe z kočičích podestýlek

V roce 2003 vědci zjistili, že se v atmosféře Marsu vyskytuje určité množství metanu. Okamžitě to vzbudilo velký rozruch, neboť na Zemi je metan spojován především s biologickými procesy. Jeho zásoby navíc musí být poměrně velké, neboť metan se v prostředí marsovské atmosféry rychle rozkládá.

TIP: Život na Marsu? Curiosity objevil metan a stopy organických látek

Měření robotické laboratoře NASA Curiosity nedávno potvrdilo, že v atmosféře Marsu doopravdy je jisté množství metanu, které se navíc občas skokově zvýší. Stále ale není jasné, odkud se metan vlastně bere.

Kočičí podestýlka z Marsu

Astrofyzik Olivier Mousis z Observatoře v Marseille a jeho kolegové nyní přišli s jednoduchým vysvětlením. Badatelé tvrdí, že za metan na rudé planetě nejsou zodpovědné žádné organismy, ale zeolity. Jde o porézní minerály vulkanického původu, které vznikají reakcí takzvaných vulkanických skel, tedy amorfních vulkanických hornin, s vodou.

Na Zemi mají díky své unikátní struktuře se spoustou dutinek velmi široké využití. Například milovníci koček je znají jako základní složku mnoha podestýlek, v nichž pohlcují nepříjemné pachy a vlhkost. Na Marsu jsme ještě zeolity neobjevili, prý tam ale s velkou pravděpodobností mohou být.

Pokud se teorie francouzských vědců potvrdí, znamenalo by to, že marsovské zeolity pohltily před miliardami let velké množství metanu, který dodnes velmi pomalu uvolňují.

• Zdroj fotografií: NASA/Goddard Space Flight Center Scientific Visualization Studio