Záhada trvá: Ze souhvězdí Vozky přilétly další rychlé rádiové záblesky

02.01.2017 - Stanislav Mihulka

Proč jsme z jednoho zdroje detekovali hned 17 rychlých rádiových záblesků? Odborníci si zatím nevědí rady

Arecibo -<p>Část radioteleskopu Arecibo, který zachytil některé ze záblesků zdroje FRB 121102</p>
Arecibo -

Od svého objevu před pár lety jsou rychlé rádiové záblesky (FRB, anglicky Fast Radio Bursts) pro vědce stále velkou neznámou. A jejich tajemství dále prohlubuje i unikátní zdroj těchto záblesků ze souhvězdí Vozky.

Zdrojů záblesků známe jenom pár. Ale zdroj ze souhvězdí Vozky, označovaný jako FRB 121102, je jediným, který na nás blýská opakovaně. Odborníci z něj zachytili teď už celkem 17 rychlých rádiových záblesků. A to je pro dosavadní teorie o původu záblesků značný problém.

Co jsou rádiové záblesky zač?

Rychlé rádiové záblesky jsou totiž nesmírně energetické, i když trvají jenom pár milisekund. Přicházejí k nám z veliké dálky a vědci si mysleli, že takto energetické jevy pocházejí z nějakých velmi katastrofických událostí. Jako jsou například srážky hvězd nebo nějaké mohutné exploze.

Zdroj ze souhvězdí Vozky ale jejich teorie postavil na hlavu. Je prakticky nemyslitelné, že by se na jednom místě ve velice krátkém čase srazilo nebo explodovalo tolik hvězd či podobných objektů. Záblesky se navíc opakují v rozmanitých intervalech, někdy i po méně než minutě.

TIP: Extrémní událost: Observatoř Swift vystopovala srážku neutronových hvězd

Co jsou tedy rychlé rádiové záblesky zač? Astrofyzici krčí rameny. Zdroj ze souhvězdí Vozky by prý snad mohl být velmi mladou neutronovou hvězdou ve hvězdné porodnici nebo v hustém pozůstatku supernovy.

• Zdroj fotografií: Ann Martin / Cornell University