Zběsilá jízda Wolf-Rayetovy hvězdy v srdci mlhoviny Srpek

28.09.2017 - Martin Reichman

Na pohled půvabná kosmická bublina je známá pod označením mlhovina Srpek (NGC 6888). Nachází se v souhvězdí Labutě, přibližně 5 tisíc světelných let od Země. Motorem tohoto vesmírného útvaru je Wolf-Rayetova hvězda (WR 136) – velmi hmotná hvězda s vysokou svítivostí a velmi krátkou dobou života. Tato hvězda odhazuje ve zběsilém tempu svoje vnější vrstvy - vzniklý hvězdný vítr se sráží s pomaleji se pohybující obálkou, kterou hvězda odvrhla zhruba 250 000 lety, když se stala rudým obrem.

Výsledkem tohoto procesu jsou dvě rázové vlny - jedna se šíří směrem ven a druhá dovnitř. Vlna šířící se dovnitř zahřívá hvězdný vítr na teploty, při kterých vyzařuje rentgenové záření. Jakmile hvězda spotřebuje veškeré palivo, čeká ji nevyhnutelný konec v podobě explodující supernovy.

• Zdroj fotografií: Michael Miller, Jimmy Walker