Železné předměty doby bronzové nepocházejí z tohoto světa

08.12.2017 - Stanislav Mihulka

Všechny železné nástroje a zbraně doby bronzové jsou vyrobené z meteoritického železa

Dýka - Tutanchamonova meteoritická dýka z doby bronzové

Když vědci loni zjistili, že čepel dýky slavného faraona Tutanchamona vznikla z meteoritického železa, vzbudilo to značný rozruch. Francouzští odborníci teď nově tvrdí, že nešlo o žádnou výjimku.

Jejich výzkum naopak ukazuje, že prakticky všechny železné nástroje, které pocházejí z doby bronzové, vznikly z meteoritického železa. Doba bronzová, která začala na Předním Východě, asi 3 300 let před naším letopočtem, spoléhala na bronz, tedy slitinu mědi a cínu. Tehdejší lidé ale vzácně používali i železné ozdoby, nástroje a zbraně.

TIP: Mimozemská zbraň: Tutanchamonova dýka byla vyrobena z meteoritu

Francouzi prozkoumali chemické složení dávných železných dýk, seker a ozdob, které pocházejí z Egypta, Sýrie, Turecka a Číny doby bronzové. Úplně všechny zkoumané železné předměty obsahovaly takové množství niklu a kobaltu, že podle vědců musely být vykované z meteoritického železa.

CNRS, Journal of Archaeological Science