Zemědělští „dinosauři“ na polích ohrožují kvalitu půdy

Co mají společného kombajny a velcí dinosauři? Podle švédských a švýcarských vědců znepokojivým způsobem ohrožují kvalitu zemědělské půdy

24.05.2022 - Stanislav Mihulka

Co mají společného kombajny a sauropodi – velcí býložraví dinosauři? Znepokojivým způsobem ohrožují půdu. K tomuto závěru dospěli Thomas Keller ze Švédské zemědělské univerzity v Uppsale a Dani Or ze Spolkové vysoké technické školy v Curychu, kteří ve své nové studii hodnotili vliv zemědělských vozidel na vlastnosti půdy.

Hmotnost nejtěžších známých sauropodů odhadujeme na zhruba 60 tun. To se blíží hmotnosti dnešních plně naložených kombajnů. Jsou výkonné a také velice těžké. V posledních desetiletích jsme svědky značného „růstu“ váhy kombajnů. Srovnatelné typy zemědělských strojů byly v šedesátých letech téměř desetkrát lehčí než jsou dnes.

Křehká půda

Proč by to mělo vadit? Půda možná vypadá bytelně, ale zdání klame. Ve skutečnosti jde o dost křehký ekosystém, který je do značné míry založený na miniaturních pórech a kanálcích, jimiž se pohybuje vzduch a voda. Pokud se na povrchu půdy pohybuje něco těžkého, ať už je to sauropod nebo kombajn, tak tyto struktury zanikají, což zhoršuje funkci půdy.

TIP: Nic nového. Lidé mění geologii téhle planety už téměř 12 tisíc let

Zemědělská půda dnes bývá velmi intenzívně využívána. Těžké stroje ji ale podle všeho zatěžují až příliš. Badatelé odhadují, že v tuto chvíli je asi 20 procent zemědělské půdy planety ohroženo ztrátou úrodnosti právě kvůli přílišné mechanické zátěži. Řešením by mohly být změny designu zemědělských strojů, a také změna stylu hospodaření, jako je zmenšení jednotlivých polí, na která by pak stačily menší kombajny a další stroje.