Zrození nových planet u blízké mladé hvězdy

30.01.2017 - Martin Reichman

<p>HD 163296 je velmi mladá hvězda ležící asi 400 světelných let od Země. Její stáří vědci odhadují na 4 miliony let.</p>

Naše Sluneční soustava vznikla z velkého primordiálního oblaku plynu a prachu. Z většiny oblaku vzniklo Slunce, zatímco zbytky materiálu z rotujícího disku nakonec vytvořily planety obíhající kolem Slunce tak, jak je známe a jak na jedné žijeme.

TIP: Přelomový důkaz: Vesmír se na počátku rozpínal rychleji než rychlost světla

Astronomové pozorují, jak podobné procesy probíhají okolo jiných hvězd ve vesmíru. Obraz zachycený chilským dalekohledem ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) ukazuje disk zbylého rotujícího materiálu, který obklopuje mladou hvězdu HD 163296.

Tři mezery mezi prstenci jsou pravděpodobně způsobeny sníženým množstvím prachu a ve střední a vnější mezeře našli astronomové také menší množství plynu. Zmenšené množství jak plynu tak prachu naznačuje přítomnost nově vytvořených planet, každé s hmotností asi tak Saturnu, které vytvořily pozorované mezery na svých zbrusu nových oběžných drahách.

• Zdroj fotografií: ESO, ALMA